لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

لوی سارنوالی افغانستان مبارزه علیه فساد اداری را جدی تر می‌سازد


فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان
فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان

لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید، به منظور حاکمیت قانون در کشور تلاش‎های مبارزه علیه فساد اداری را جدی‎تر می‎سازد.

فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان پس از چاشت روز پنجشنبه در یک نشست خبری با سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان تأکید کرد که برای مبارزه با فساد نخست باید نهادهای عدلی و قضایی اصلاح گردد.

آقای حمید می‌گوید تعهد برای مبارزه با فساد در سطح بالای حکومت وجود داشته و اعلام ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد، یکی از راه‌های مؤثر در این راستا می‎باشد.

مبارزه با فساد در سطح بالای حکومت وجود داشته است.
مبارزه با فساد در سطح بالای حکومت وجود داشته است.

وی می‎افزاید:

"اداره لوی سارنوالی وظایف، مسئولیت‌های خود را در امر مبارزه با فساد با قاطعیت و جدیت انجام می‌دهد و اینکه رئیس جمهور افغانستان حمایت خود را اعلام کرد این نشان دهنده اینست که از این به بعد لوی سارنوالی به حیث یکی از حلقات مهم دستگاه عدلی و قضایی افغانستان از طریق همین مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد انجام می‌دهد."

آقای حمیدی گفت مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری اقدامات حکومت افغانستان را در راستای مبارزه با فساد هماهنگ کرده و آنرا از مداخلات سیاسی به دور نگه می‌دارد.

وی تأکید کرد که بخاطر تأمین عدالت و شفافیت باید نخست ادارات عدلی و قضایی اصلاح شود و به همین منظور مبارزه با فساد را در لوی سارنوالی آغاز کرده‎است.

لوی سارنوال افغانستان حین گرفتن رأی اعتماد از سوی ولسی جرگه تعهد کرد که مبارزه با فساد اداری را از لوی سارنوالی آغاز خواهد کرد تا عدالت به صورت درست آن تأمین گردد.

در همین‎حال سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان می‎گوید برای مبارزه جدی با فساد اداری باید فرهنگ معافیت از بین برده شود.

این در حالیست که اتحادیه اروپا چند قبل با نشر گزارشی ادارات عدلی و قضایی افغانستان را از مفسدترین ادارات در افغانستان خوانده بود.

فرانس مایکل میلیبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان در ادامه نشست مبارزه با فساد در کنفرانس مشترک خبری با لوی سارنوال افغانستان گفت بحث‎های کنفرانس نشان داد که اراده جدی برای مبارزه با فساد از سوی حکومت و جامعه جهانی در افغانستان وجود دارد.

ختم فرهنگ معافیت فساد را از بین برده می‎تواند.
ختم فرهنگ معافیت فساد را از بین برده می‎تواند.

وی راه‎های مبارزه با فساد اداری در افغانستان را این گونه واضح ساخت:

"خوشبختانه بسیار چیزهاست که افغانستان می‎تواند و برخی از آنها بسیار آسان هم‎است که باید عملی شود، از همه مهم تر چیزیکه شاید آسان نباشد مگر یقیناً که فساد را از بین برده می‎تواند ختم فرهنگ معافیت است، اما راه‎های آسان دیگر هم است مانند شفافیت که از این طریق معلومات با مردم شریک می‎گردد و آنان می‎دانند که چه جریان دارد."

آقای میلیبن همچنان گفت که نتایج کنفرانس را که روز پنجشنبه در راستای مبارزه با فساد در کابل برگزار شده بود در نامه‎یی به حکومت افغانستان سپرده و خود نیز در این زمینه همکاری می‎کنند.

این تلاش‎ها در حالی صورت می‎گیرد که انتقادها همواره از موجودیت فساد در ادارات حکومتی بخصوص ادارات قضایی وجود داشته‎است.

مطیع‎الله خروتی کارشناس مسایل سیاسی افغان می‎گوید عوامل فساد در کشور روشن است و ایجاد مراکز و شوراها علیه فساد اداری دردی را دوا نمی‎کند.

وی با اشاره به نه سپردن کار به اهل کار در حکومت فعلی می‎گوید اگر در از بین بردن چنین عوامل توجه جدی شود فساد خود بخود کاهش پیدا می‎کند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG