لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

کلیفلند: القاعده، طالبان را در جنگ با نیروهای افغان کمک میکند


جنرال چارلز کلیفلند سخنگوی ناتو
جنرال چارلز کلیفلند سخنگوی ناتو

جنرال چارلز کلیفلند سخنگوی ناتو می‌گوید، در افغانستان شبکۀ القاعده با طالبان از نزدیک همکاری نموده و در جنگ با نیروهای امنیتی افغان با طالبان مساعدت می‌کند.

سخنگوی ناتو روز پنجشنبه گفت، تصور نمی‌کند که شبکه القاعده خود برای حکومت افغانستان یک تهدید را به وجود بیآورد.

به گفته جنرال کلیفلند برای آنکه شبکۀ القاعده بتواند همکاری‌اش را با طالبان افزایش دهد، احتمال دارد که از طریق امکانات و مهارت‌ها تلاش‌های طالبان را سرعت بخشد.

ایمن الظواهری رهبر فعلی شبکۀ القاعده در خزان سال گذشته میلادی حمایت‌اش را از رهبر جدید طالبان ملا اختر محمد منصور اعلان کرد.

جنرال چارلز کلیفلند می‌گوید، بعد از این اعلان همکاری بین این دو گروه افزایش یافته است.

وی تخمین می‌کند که در حال حاضر حدود صد تا سه صد عضو شبکۀ القاعده در افغانستان حضور دارند.

محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با تائید اینکه القاعده به افغانستان رو آورده و فعالیت‌های تروریستی را آغاز کرده‌است، می‌گوید:

"در این اوخر بازهم آوازه‌های القاعده شروع شده‌است و در برخی مناطق در عرصه های مالی و همچنان تروریستی بعضی فعالیت‌ها را در افغانستان آغاز کرده‌است."

براساس اظهارات سخنگوی ناتو، جنرال چارلز کلیفلند با آنکه تعداد اعضای شبکۀ القاعده تا حد زیاد کاهش یافته است، اما آنها می‌توانند دوباره منسجم شده و به یک خطر تبدیل شوند.

حکمت الله اعظمی کارشناس مسایل سیاسی نیز با اظهار اینکه شبکۀ القاعده تضعیف شده‌است، اما این گروه توانایی آن را دارد که دوباره خود را منظم ساخته و خطرات جدی را به وجود بیاورد، می گوید:
"القاعده هر قدر هم ضعیف شود، اما کارهای را که کرده‌است و دستآوردهای که داشت، بسیار قویست و آن ادامه دارد. در اینکه ضعیف شده‌است شک وجود ندارد، بطور خاص تحت رهبری ایمن الظواهری القاعده ضعیف شد. یک دلیل اینست که شاخۀ آن حالا داعش است و ابوبکر البغدادی به دلیل آنکه ادعا می‎کرد رهبر جدید القاعده ایمن الظواهری فعال نیست از القاعده جدا شد."

جنرال کلیفلند همچنان گفته است، در سالجاری میلادی طالبان از درک مواد مخدر پول زیاد را بدست آورده‌اند.

بر اساس گزارش‌های اخیر، در ولایات جنوبی افغانستان و بطور خاص در ولایت هلمند حاصلات کوکنار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG