لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

با گذشت هر سال، تداوی سرطان ها قیمت تر شده است


با وصف پیشرفت های چشمگیر در عرصه طبابت، بیماری سرطان در زمره مریضی هایست که تا هنوزهم نه تنها علل بروز آن بطور کامل کشف و ثابت نشده است، بلکه تدوای آن نیز عاری از دشواری نیست.

با آنکه در دههء که گذشت، در عرصهء کشف، آزمایش و معرفی ادویه جدید برای تداوی سرطان های مختلف پیشرفت بی سابقه صورت گرفته است، اما تداوی سرطان ها نه تنها ارزان نشده است، بلکه در مقایسه با سالیان گذشته بطورغیر قابل تصورهم افزایش یافته است.

نتایح تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که در سال 2014 میلادی در مقایسه با سال 2000 میلادی با درنظرداشت نرخ انفلاسیون قیمت ادویهء لازم برای تداوی سرطان ها شش برابر افزایش یافته است.

طور مثال قیمت دواهای اماتین یاب(imatinib) و گلیویک(Gleevec) که در سال 2001 میلادی برای تداوی سرطان معرفی و به بازار عرضه شدند 3346 دالر امریکایی بود، در حالیکه قیمت همین دوا ها در سال 2014 میلادی به 8479 دالر امریکای رسید که یک افزایش سالانهء 7.5 درصد را نشان می دهد.

داکتر ستاسی دوسیت زینا (Stacie Dusetzina) استاد در پوهنتون کارولینای شمالی و عضو تیم پژوهشگرانی که این تحقیقات را انجام داده اند می گوید، تحقیقات نشان می دهد که افزایش قیمت ادویه برای تداوی سرطان ها ادامه دارد و به نظر می رسد که تعدادی در حال افزایش بیماران توانایی معالجهء بیماری سرطان را نخواهند داشت. حتی خوب ترین بیمه های صحی نیز بار پرداخت یک بخش قیمت ادویه را بالای بیماران مبتلا به سرطان افزایش می دهند.

برخی ها یکی از دلایل افزایش قیمت ادویهء موجود برای معالجهء سرطان ها را ثابت شدن موثریت روز افزون آنها در تداوی این بیماری می دانند که در نتیجهء آن شرکت های دوا سازی به خاطر افزایش منفعت از تولید این ادویه، قیمت آن را بطور متداوم افزایش داده اند و به عقیدهء تعدادی از پژوهشگران این افزایش همچنان ادامه خواهد داشت.

دلیل دیگر که از آن یاد می شود، موجودیت انحصار شدید ادویهء توسط شرکت هایست که آن را کشف نموده، یا امتیاز تولید آن را داشته و به بازار عرضه کرده اند.

با آنکه تلاش می شود ادویهء جدید برای معالجهء سرطان ها کشف و برای تداوی ارایه شود، اما نسبت مشکلات موجود در عرصهء معرفی و عرضهء آن به بازار، به دشواری بدسترس شفاخانه ها و بیماران قرار می گیرند.

به این ترتیب در حالیکه هر چند گاهی از موفقیت در تداوی بیماری سرطان صحبت می شود، اما به نظر می رسد که با افزایش قیمت تداوی آن تعدادی بیمارانی که توانایی معالجهء مریضی سرطان را خواهند داشت، نکتهء دیگریست که باید به آن پاسخ یافت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG