لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

مینه پال: توافقنامه همکاری‌های درازمدت بزودی با روسیه امضا میشود


دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، توافقنامه درازمدت همکاری‌ها با روسیه در برگیرنده همکاری‌ها در بخش‌های نظامی، اقتصادی، استخباراتی و مبارزه علیه تروریزم است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، متن این توافقنامه نهایی شده و بزودی امضا خواهد شد.

وی گفت:

"روی یک توافقنامه همه جانبه از سوی حکومت افغانستان و روسیه کار شده و بزودی به امضا خواهد رسید، این توافقنامه در برگیرنده کمک‌های نظامی، اقتصادی، همکاری استخباراتی و مبارزه علیه تروریزم است."

این سخنان در حالی ابراز می‌گردد که نزدیک به دو هفته قبل سفیر روسیه در افغانستان از حکومت این کشور خواست تا برای امضای توافقنامه همکاری‌های نظامی میان دو کشور آمادگی لازم را اتخاذ کند.

الکساندر مانتیسکی همچنان از حکومت افغانستان خواست تا در تبادله معلومات استخباراتی با آن کشور همکاری کند.

افغانستان در حالی از اتخاذ آمادگی برای امضای توافقنامه همکاری‌های درازمدت با روسیه سخن می‌زند که پیش از این چندین تفاهمنامه را با کشورهای چون ایالات متحده امریکا، بریتانیا، جرمنی، هند، ایتالیا، فرانسه، آسترالیا و بشمول ناتو با برخی کشورها و سازمان ها در بخش‌های سیاسی، امنیتی، فرهنگی و برخی عرصه های دیگر امضا کرده‌است.

از سوی هم شماری از آگاهان روابط بین‌المللی با اشاره به همکاری های قبلی روسیه با این کشور، امضای توافقنامه میان افغانستان و روسیه را به نفع افغانستان می‌دانند.

عبدالصبور آریایی یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت، روسیه کشور قدرتمند در منطقه است و می‌تواند به خوبی افغانستان را در بخش‌های مختلف به ویژه در امور مالی و سیاسی کمک کند.

وی افزود:

"روابطی را که افغانستان با روسیه داشته باشد به مراتب بهتر از داشتن روابط با غرب است، روسیه توانایی آن را ندارد که با ما در برابر امریکا قرار بگیرد، اما ما با روس‌ها آینده داریم، زیرا این کشور در منطقه قرار دارد."

اما سفیر روسیه در کابل با اشاره به تیره گی روابط کشور اش با امریکا گفته است که پس از این با امریکا به گونه مشترک در افغانستان کار نخواهد کرد.

سفارت امریکا در کابل پس از آن به رادیو آزادی گفته بود که با قاطعیت تمام روسیه را تشویق خواهد کرد تا نقش‌اش را در راستای تحکیم ثبات سیاسی و امنیت افغانستان ایفا نماید.

در این میان برخی از تحلیلگران امور سیاسی می‌گویند: برای امضای توافقنامه با روسیه باید قناعت کشورهای غربی که در افغانستان حضور دارند بخصوص امریکا حاصل گردد.

شهنواز تنی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، اگر چنین تفاهم ایجاد نشود افغانستان در بخش امضای توافقنامه با روسیه با مشکل روبرو خواهد شد:

شهنواز تنی
شهنواز تنی

وی گفت:

"روسیه اهداف و منافع خود را دارد و کشورهای عضو ناتو و امریکا از خود را، بناءً تفاهم کشورهای ناتو که در افغانستان حضور دارند و امریکا و روسیه ضرور است، تا زمانی که منافع روسیه و امریکا در نظر گرفته نشده و تفاهم به میان نیاید امضای این توافقنامه با مشکل مواجه خواهد شد."

آقای تنی تاکید کرد که اگر حکومت افغانستان توازن در روابط اش با کشورهای جهان را در نظر گیرد امضای توافقنامه های همکاری به نفع این کشور خواهد بود.

اما پیش از این حاجی سید داود کارشناس مسایل سیاسی افغان در صحبت با رادیوآزادی گفته است که امریکا در افغانستان حضور فزیکی دارد و برای روسیه اجازه نخواهد داد تا به گونه مستقیم در قضایای این کشور دخیل شود.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG