لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

پناهجویان افغان از سوی ایران به جنگ در سوریه فرستاده می‌شوند


پناهجویان افغان در ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طرفداری از رژیم بشار اسد به جنگ سوریه اعزام می‌شوند.

یک پناهجوی برگشته از جنگ سوریه می‌گوید، ایران وی را در بدل پول و وعدۀ اسناد اقامت به جنگ در سوریه فرستاده‌است.

سید احمد یک جوان افغان است که مدت شش ماه به حمایت ایران در سوریه علیه مخالفین آن دولت جنگیده‌است.

او می‎گوید با وجودیکه از ۱۰ سال به این طرف در ایران با مادر کهن سال و خانم‎اش زندگی می‎کرد، اما نتوانست اسناد اقامت آن کشور را به دست بیاورد.

این پناهجوی افغان می‎گوید، بخاطر کسب اسناد اقامت تلاش داشت که شکار دام سپاه پاسداران ایران شد و دولت ایران از وی خواست تا ماهانه در بدل ۳ میلیون تومن و اسناد اقامت به خط نخست جنگ عازم سوریه شود.

سید احمد در شهرهای دمشق، حلب و طلبسیه سوریه جنگیده‎است و علاوه بر حمایت مالی ایران ماهانه ۱۰۰ دالر امریکایی از سوی حکومت بشار اسد نیز دریافت کرده‎است.

وی گفت:

"ماه صد دالر از بشار اسد پرداخت می‎شد، مهمات و تجهیزات نظامی ما را ایران آماده می‎کرد. در خط اول افغان‎ها بودند، در خط دوم عراقی‎ها، در خط سوم سپاه پاسداران ایران و بعد آن پاکستانی‎ها و لبنانی‎ها بودند."

افغان ها در بدل پول و وعدۀ اسناد اقامت به جنگ در سوریه فرستاده‌ می شوند.
افغان ها در بدل پول و وعدۀ اسناد اقامت به جنگ در سوریه فرستاده‌ می شوند.

این جوان افغان می‎گوید که پس از یک مدت جنگ طولانی و مرگبار در سوریه به ایران بازگشت و تقاضای کسب اسناد اقامت نمود، اما بدون اطلاع فامیل‎اش وی را پولیس ایران به خاک افغانستان رد مرز کرد.

سید احمد افزود:

"شش ماه در سوریه جنگیدیم، بعد آن به ایران آمدم به ما گفتند بروید بجنگید و بیاید ما برایتان کارت اقامت می‌دهیم، وقتی جنگیدیم و بازگشت نمودیم کارت اقامت نداد و برعکس مرا رد مرز نمود."

موضوع فرستادن افغان‌های‌ پناهجو توسط ایران به سوریه را با وزارت خارجه کشور نیز در میان گذاشتیم.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان حضور افغان‌های مهاجر در دو طرف جنگ سوریه را می‌پذیرد، اما در رابطه به چگونگی سازمان دهی حضور این افراد به جنگ سوریه ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان حضور افغان‌های مهاجر در دو طرف جنگ سوریه را می‌پذیرد.
وزارت خارجه افغانستان حضور افغان‌های مهاجر در دو طرف جنگ سوریه را می‌پذیرد.

آزاد گفت:

"شهروندان افغانستان در دو طرف جنگ سوریه حضور شان دیده شده‌است، هر آنچه که میشه فعلاً رویش بحث کردن اینست که گزارش‌های را ما دریافتیم که هر دو طرف جنگ حضور افغان‌ها را تائید می‌کند."

از سوی دیگر وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان کشور می‌گوید که ایران باید به مسئله پناهنده‌گی از دید بشری نگاه کند و از هر نوع بهره برداری سیاسی و جنگی از پناهجویان افغان خوداری ورزد.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"تقاضای ما از ایران و سایر کشورها اینست که به موضوع پناهنده‌گی از دید یک مسئله بشری نگاه کنند و هر نوع موضوعات جنگی، سیاسی به دور ساخته شود."

خواستیم نظر منابع دیپلوماتیک ایران در افغانستان را نیز با خود داشته باشیم، اما موفق به آن نشدیم.

آگاهان موضوعات سیاسی خاور میانه به این عقیده اند که تنها ایران نه بلکه سایر کشورهای همسایه و حلقات استخباراتی منطقه از پناهجویان افغان بهره بردای سیاسی می‌نمایند.

سید علی رهرو یکی از همین کارشاناسان به این باورست:

"نه تنها ایران بلکه پاکستان نیز افغان‌ها را به جنگ سوریه میفرستند و این مسئله از لحاظ عرف دیپلومتیک و روابط قونسلی و سیاسی عمل غیر معقول است."

پیش از این گزارش های به نشر رسید که ایران در بدل پنجصد دالر معاش ماهوار و برخی امتیازات دیگر مهاجرین افغان مقیم در آن کشور را به جنگ عراق، یمن و سوریه می فرستد.

ویدیو های نیز در رسانه ها به نشر رسید که نشان می دهد شماری از افغان ها مقیم در ایران در جنگ یمن و سوریه اشتراک می کنند.

اخیراً مجله شپیگل آلمان گزارش داد که صدها افغان در جنگ داخلی سوریه سهم دارند و شاید تا هفت صد تن آنها در این جنگ کشته شده باشند.

اکثریت شرکت کننده ها در جنگ سوریه، هزاره های افغانستان معرفی می شوند که از سوی ایران جبراً به سوریه فرستاده شده اند.

به استناد بر گزارشات از قبل منتشر شده که علاوه بر شبه نظامیان اعزامی سپاه پاسداران ایران، نیروهای حزب‌الله، گروه شبه نظامی و سیاسی لبنان نیز برای دفاع از رژیم بشار اسد در سوریه فعالیت نظامی دارند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG