لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

دانش: تهدیدات امنیتی به حدی که سفارت ها گزارش داده اند جدی نیست


وزارت داخله افغانستان با آنکه تهدیدات امنیتی در کابل و برخی ولایات را تائید می‌کند اما تأکید دارد که تهدیدات امنیتی به حدی جدی نیست که از سوی برخی سفارت ها در این کشور گزارش شده است.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که نهاد های امنیتی وضعیت را از نزدیک بررسی کرده و به تهدیدات توجه جدی دارند:

"تهدید وجود دارد اما در آن سطح که در این گزارش ذکر شده جدی نیست ما متوجه تمام اوضاع در کشور بخصوص سطح تهدیدات در کابل استیم و رهبری وزارت داخله همواره تأکید اش بر این است که وضعیت در کابل بهتر شود."

نهاد های امنیتی وضعیت را از نزدیک بررسی کرده و به تهدیدات توجه جدی دارند
نهاد های امنیتی وضعیت را از نزدیک بررسی کرده و به تهدیدات توجه جدی دارند

سفارت امریکا در کابل در صفحه تویترش به اتباع این کشور هُشدار داده که ممکن حملات بالای نیروهای خارجی در افغانستان افزایش یابد.

اما این سفارت جزئیات بیشتر ارائه نکرده است که این حملات و اختطاف‌ها از سوی کی و چگونه انجام خواهد شد؟

در عین حال سفارت هند در کابل نیز از اتباع اش خواسته است تا به امنیت شان توجه داشته باشند چون به گفته این سفارت وضعیت امنیتی در این شهر قابل اطمینان نیست.

سفارت امریکا در کابل گفته است که چند روز قبل تلاش ناموفق اختطاف خارجی ها صورت گرفت که یکی از اتباع امریکایی نیز در آن شامل بود.

این در حالیست که کاترین جین ویلسن یک خانم آسترالیایی نزدیک به دو هفته قبل از سوی افراد مسلح ناشناس که یونیفورم نیروهای امنیتی افغان را به تن داشتند اختطاف شد.

قبل از این نیز در ماه جون سال ۲۰۱۵ میلادی یک خانم هالندی از سوی افراد مسلح نقاب پوش اختطاف شده بود که پس از تلاش های نیروهای امنیتی افغان رها گردید.

از سوی هم اعضای کمیسیون داخلی ولسی جرگه افغانستان تأمین امنیت اتباع داخلی و خارجی را مکلفیت حکومت این کشور عنوان می‌کنند.

صالح محمد صالح عضو این کمیسیون می‌گوید:

"حکومت افغانستان مسئولیت دارد که از اتباع خارجی اگر در کابل است و یا ولایات حفاظت کند و باید امنیت این اتباع را تأمین کند بجای اینکه آنان اعلامیه نشر کنند بهتر است تا معلومات شان را با حکومت افغانستان شریک سازند."

در این حال اعضای کمیسیون داخلی ولسی جرگه افغانستان تأکید دارد که سفارت های خارجی در افغانستان نباید تنها با هُشدار‌ها به اتباع شان نگرانی در این کشور را بیشتر سازند.

صالح محمد صالح عضو این کمیسیون می‌گوید آنان باید معلومات شان را در زمینه تهدیدات امنیتی، با نهاد های امنیتی افغان در میان بگذارند تا به زمان معین از آن جلوگیری شود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG