لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

آیا شبکۀ حقانی رهبری جنگ را در افغانستان به عهده می‌گیرد؟


گفته می‌شود، نقش شبکۀ حقانی که مرکز آن در پاکستان مستقر است، در جنگ افغانستان بعد از آن بیشتر شد که رهبر جدید طالبان، رهبر این شبکه سراج الدین حقانی را به حیث معاون خود تعیین کرد و نقش سراج الدین با تلاش‌های وی به خاطر حل اختلاف داخلی طالبان بیشتر شد.

به نوشتۀ آژانس خبری اسوشیتدپرس، شبکۀ حقانی که در لست تروریستان امریکا قرار دارد، می‌تواند طالبان را تقویت نموده و تنور جنگ را در تابستان سالجاری در افغانستان گرم نگهدارد.

یک نشانۀ از تقویت طالبان حملۀ اخیر در کابل است که در اثر آن ۶۴ تن کشته شدند.

کارشناسان آن را یک حملۀ سازمان یافته خوانده‌اند که به غیر شبکۀ حقانی گروه دیگر توانایی انجام آن را ندارد.

این حمله تنش‌ها در روابط افغانستان با پاکستان را بیشتر ساخت. افغانستان از پاکستان خواست این شبکه را سرکوب کند و اسلام آباد را متهم ساخت که فعالیت آن شبکه را تحمل می‌کند.

حمله انتحاری بالای ریاست محافظت رجال برجسته که در آن ۶۴ تن کشته شدند
حمله انتحاری بالای ریاست محافظت رجال برجسته که در آن ۶۴ تن کشته شدند

پاکستان این اتهام را رد کرده‌است.

نوار صوتی یک جلسۀ طالبان که در اختیار آژآنس خبری اسوشیتدپرس قرار گرفته است، نفوذ شبکۀ حقانی را بالای طالبان نشان می‌دهد.

در این نوار سراج الدین حقانی به اشتراک کنندگان جلسه می‌گوید، اختلافات شان را کنار گذاشته و روی جنگ با دشمن تمرکز کنند.

شبکۀ حقانی که قبلاً بطور مستقل فعالیت می‌کرد، چند سال قبل با طالبان پیوست. گفته می‌شود هزاران جنگجوی مسلح داشته، با ادارۀ استخبارات آی. ِاس. آی پاکستان روابط نزدیک دارد و با طالبان خیلی کمک می‌کند.

مایکل کوگلکمن کارشناس مرکز تحقیقاتی ودرو ویلنس در واشنگتن می‌گوید، صرف یک منبع نیست که شبکۀ حقانی را تقویت می‌کند، بلکه باید به سه مسئله توجه شود:

به جنگجویان خود این شبکه، قدرت این شبکه و روابط آن با کشورهای خلیج.

یک رهبر طالبان که از افشای نامش خودداری کرده، به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته است، سراج الدین حقانی به خاطر از بین بردن اختلافات داخلی طالبان خیلی تلاش کرده‌است.

به گفته وی، حقانی نخست محمد یعقوب فرزند ارشد ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان و ملا عبدالمنان عمری برادر او را با ملا اختر محمد منصور یکجا ساخت، بعد به ملا ذاکر قیوم قوماندان نیرومند طالبان در ولایت هلمند قناعت داد که با ملا اختر محمد منصور یکجا شود.

فهد همایون کارشناس مرکز تحقیقاتی جناح در اسلام آباد که فعالیت طالبان را از نزدیک نظارت می‌کند نیز با این نکته موافق است که حقانی در حل اختلافات بین طالبان نقش مهم بازی کرده‌است.

حکومت افغانستان گفته است، پاکستان طالبان را به مذاکرات حاضر نکند، بلکه آنها را از قلمرو خود خارج ساخته و بر ضد شبکۀ حقانی عمل کند.

وزارت خارجۀ امریکا نیز پیشنهاد مشابه را از پاکستان کرده‌است.

اسلام آباد می‌گوید، در جریان عملیات اردوی این کشور بر ضد مرکز قوای این شبکه در وزیرستان شمالی، تأسیسات زیاد آنها را از بین برده است.

اما تعدادی از کارشناسان به این باوراند که اگر شبکۀ حقانی از پاکستان اخراج و به افغانستان فرستاده شود، برای حکومت رئیس جمهور غنی و نیروهای امنیتی افغانستان دردسر و مشکلات را به وجود خواهد آورد.

مایکل کوگلکمن کارشناس مرکز تحقیقاتی ودرو ویلنس در واشنگتن می‌گوید، تصور نمی‌کند حکومت افغانستان به تنهایی در برابر این شبکه ایستادگی بتواند.

به گفته وی، حتی این مسئله هم ثابت نیست که این شبکه به همکاری نیروهای رزمی خارجی سرکوب شده بتواند.

XS
SM
MD
LG