لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

سمر: برنامۀ پروموت نباید جنبۀ نمایشی داشته باشد


سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، پروموت یا برنامه تقویت زنان باید منجر به تغییرات سیاسی و اجتماعی زنان افغان گردد.

سیما سمر رئیس این کمیسیون روز سه شنبه در کنفرانس تحت نام برنامه ملی توسعه مشارکت زنان یا پروموت اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحدۀ امریکا یا یو ِاس ای آی دی تاکید کرد که برنامه پروموت نه باید جنبه نمایشی داشته باشد.

وی گفت:

" امیدوار هستم که با پروموت به عنوان یک پروژه برخورد نشود، یعنی پروموت واقعاً از نگاه سیاسی و اجتماعی تغییرات را در زندگی اجتماعی مردم افغانستان بمیان آورد تغییرات در زنان افغانستان تغییرات در خانواده افغانستان است و در محیط و جامعه این کشور است."

ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا برنامه پروموت را به ارزش ۲۱۶ میلیون دالر به هدف تقویت ۷۵ هزار زن ظرف ۵ سال در افغانستان عملی می‌نماید.

این پروگرام در بخش‌های اشتراک زنان به سطح رهبری، مسایل حقوقی، برابری، اقتصادی و اجتماعی با زنان افغان همکاری می‌کند.

مشارکت یک بخش پروموت می‌باشد که به اساس آن در ۳۴ ولایت افغانستان حدود ۵۰۰۰ عضو و فعال جامعه مدنی بخاطر تقویت و برابری زنان اففان یک شبکه را ایجاد می‌کنند.

از سوی هم مایکل مککینلی سفیر امریکا در کابل می‌گوید، در چوکات این برنامه به اساس خواسته های زنان افغان با آنها کمک صورت می‌گیرد.

مایکل مککینلی سفیر امریکا در کابل
مایکل مککینلی سفیر امریکا در کابل

وی گفت:

" ما ضرورت داریم که از شما حمایت کنیم و شما صدای تانرا بلند نماید ما نیاز داریم بخاطر تغییرات ممکن مانند کمک کننده‌ها، حکومت و افراد با آنها هم صدایی نمائیم."

وی همچنان گفت، در مورد مسایل مربوط به زنان افغان در نشست‌های وارسا و بروکسل نیز بحث‌های صورت خواهد گرفت.

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه می‌گوید، حکومت وحدت ملی خواسته های زنان افغان را در اولویت‌های کاری اش قرار داده‌است.

وی گفت:

" این تعهد و وعده را بشما می‌سپاریم که در کابینه افغانستان و در شورای وزیران اولویت می‌دهیم با توجه به رسیدگی به خواسته های شما."

فتانه گیلانی یکی از فعالان حقوق زنان می‌گوید، کمک‌های جهانی برای زنان افغان نباید با نشست‌های نمایشی خلاصه شود بلکه به گفته وی باید دستآورد های مهم داشته باشد.

به گفته خانم گیلانی، برای اینکه برنامه های بزرگ مانند پروموت شکل پروژه‌یی را بخود نگیرد نیاز است تا ادارات کمک کننده بشکل منظم از آن نظارت کرده و مشخص سازد که چه مقدار پول چگونه به مصرف رسیده‌است.

گزارشَ: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG