لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

داعش می‌خواهد با ایجاد پایگاه در لوگر تهدید جدی به مرکز باشد


شماری از اعضای شورای ولایتی لوگر می‌گویند که گروه داعش در تلاش ایجاد پایگاه‌اش در لوگر است.

عبدالولی وکیل یک عضو این شورا به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که افراد وابسته به داعش از زمستان سال گذشته به این طرف به ولسوالی ازره لوگر رفت و آمد دارند.

وی حضور و فعالیت داعش در این ولسوالی را یک تهدید جدی برای حکومت مرکزی می‌خواند.

وی گفت:

"کوشش اول آنها این است که ولسوالی ازره بدست بیاورند تا که مرکز افغانستان و راه‌های مواصلاتی مرکز به دست شان باشد، در این زمینه کارهای هم جریان دارد که تا پیش از تابستان امسال به شکل از اشکال خود را به ولسوالی ازره برسانند."

سال گذشته نیز شماری جنگجویانی که خود را پیروان گروه داعش می‌خواندند در ولسوالی چرخ ولایت لوگر دست به شورش زده و مردم را نگران ساختند.

این افراد که پرچم سیاه داعش را با خود حمل می‌‌کردند، یک زیارت را نیز در این ولسوالی به آتش کشیدند و مردم گفتند که با داخل شدن به خانه‌های آنان، تلویزیون‌ها را شکستند.

ولایت لوگر در شصت کیلومتری جنوب کابل پایتخت افغانستان قرار دارد و ولسوالی ازره این ولایت با ننگرهار و منطقه پارا چنار خیبر پشتونخوا همسرحد است.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که گروه داعش در سراسر کشور شکست خورده و در افغانستان جا ندارند.

گروه داعش در سراسر کشور شکست خورده و در افغانستان جا ندارند.
گروه داعش در سراسر کشور شکست خورده و در افغانستان جا ندارند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در این زمینه به رادیو آزادی گفت:

" داعش در افغانستان حضور دارند اما حضور آنان چالش آفرین نیست، آنها هر جای یک حرکت اجرا می‌کنند اما شما دیدین که با شکست مواجه شدند و اگر در ازره همه تحرکات داشته باشد، ما آنرا دفع می‌کنیم."

در همین حال مقامات امنیتی این ولایت می‌گویند که در ولسوالی ازره بیشتر جنگجویان خارجی فعالیت دارند.

داود احمدی قوماندان امنیه لوگر هر چند پاسخ روشن مبنی بر حضور یا عدم حضور داعش در این ولسوالی را نمی‌دهد اما می‌گوید که دشمن چندین بار بالای پوسته‌های امنیتی حمله کرده‌است.

احمدی: در ولسوالی ازره بیشتر جنگجویان خارجی فعالیت دارند
احمدی: در ولسوالی ازره بیشتر جنگجویان خارجی فعالیت دارند

وی افزود:

" قابل تشویش نیست ولی تائید می‌کنم تحرکات دشمن را، آنها دو سه حمله کردند اما هیچ چیزی بدست آورده نتوانستند، خود شان تلفات دیدند و ما یک زخمی هم نداریم."

بر اساس معلومات ارگان‌های امنیتی، داعش نسبت به هر ولایت دیگر در ننگرهار حضور گسترده داشت اما آنان از سوی نظامیان کشور شدیداً سرکوب شده‌اند.

چانچه پیش از این نیز، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و چارلز کلیفلند سخنگوی نیروهای ماموریت حمایت قاطع در این کشور از شکست داعش در افغانستان سخن زده‌اند.

با این همه شماری از آگاهان امور نظامی می‌گویند که داعش تهدید جدی برای افغانستان است.

صدیق ساحل یکی از این آگاهان تأکید می‌ورزد که باید نیروهای امنیتی افغان برای ریشه کن کردن گروه داعش در افغانستان، اقدامات جدی را انجام دهند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG