لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

سراجی: فتوای کشتن را افرادی صادر میکنند که از دین آگاهی ندارند


مسئولان وزارت حج و اوقاف افغانستان می‌گویند برخی از افراد که رهبریت دینی را به عهده دارند بدون موجب قتل انسان ها را جایز دانسته و فتوا میدهند.

فضل الکریم سراجی رئیس مساجد این وزارت روز پنجشنبه در کابل این گونه افراد را جاهل خطاب کرد و این کار آنان را نا درست خواند.

وی گفت:

"امروز خرابی کشورما از دست یک عده از انسان های جاهل بی خبر از دین است که رهبریت دینی را بدست گرفته اند امامت دارند اما وقتی که فتوا از نزدش پرسیده میشود که کشتن چطوراست؟ میگوید بکش."

اما وی مشخص نگفت که هدف اش از افراد داخل در کشور است و یا بیرون از افغانستان.

زیرا در گذشته برخی از علمای پاکستانی حملات انتحاری در افغانستان را جایز خوانده بودند.

آقای سراجی این اظهارات را در افتتاح مدرسه دینی در کابل که از سوی روند حفاظت از ارزش های جهاد و مقاومت مردم افغانستان راه اندازی شده بود اشاره به حمله خونین اخیر در شهر کابل ابراز داشت.

در این حمله که در ۳۱ حمل بالای اداره حفاظت از رجال برجسته در پل محمود خان کابل رخ داد ده ها تن کشته و بیش از سه صد تن زخم برداشتند.

در عین حال مولوی امین الله عالم دین و یکی از اعضای روند حفاظت از ارزش های جهاد و مقامت مردم افغانستان از حکومت انتقاد کرد که به مشکلات علما توجه نکرده است.

وی گفت:

"فاصله ارگ منبر را بجا بمان ما را با حج اوقاف وصل بسازد تا با وزیر صاحب بشینند و از مشکلات خود بگویند تهدید نشوند تحریم نشوند تبعیض نشوند."

پیش از این رئیس جمهور در برخی از سخنرانی هایش تاکید کرده بود که وارثین انبیا مورد توجه وی قرار داشته و تلاش میکند تا فاصله میان ارگ و منبر را نزدیک سازد.

از سوی هم عبدالقیوم کوچی که به نمایندگی از ریاست جمهوری در مراسم افتتاح مدرسه دینی صحبت می‌کرد از تلاش‌ها برای تحقق یافتن این وعده ها اطمینان داده گفت:

"ما کوشش داریم که رابطه دولت با منبر برقرار گردد و عزت و حرمت علما بجا آورده شود."

وی نقش علما را در روشن ساختن اذهان عامه و تامین صلح و ثبات در کشور بسیار مهم خوانده و از تمام علما خواست تا از طریق مساجد در مورد صلح و ثبات در کشور تبلیغ نمایند.

آقای کوچی به این باور است که با این کار علما، صلح در افغانستان برقرار شده و عدالت که وابسته به صلح است نیز در کشور تامین می‌گردد.

اما مولوی امین الله تاکید میکند که موقف علما صلح و امنیت بوده و باید مورد حمایت حکومت قرار گیرند تا با خاطر آرام بتوانند نقش شان را در رساندن پیام صلح به مردم درست ادا نمایند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG