لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

اشرف غنی: پاکستان در مبارزه با تروریزم همکاری نکرده‌است


اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، حکومت افغانستان در چوکات همکاری‌های دو جانبه در زمینۀ سرکوب گروه‌های تروریستی تعهداتش را انجام داده‌است، اما پاکستان این کار را نکرده‌است.

رئیس جمهور غنی شام گذشته در سخنرانی‌اش در انستیتوت تحقیقاتی خدمات متحدۀ سلطنتی بریتانیا "روسی" در لندن، با یاد آوری از عملیات اخیر نیروهای افغان بر ضد طالبان پاکستانی گفت که جانب پاکستان بر ضد گروه‌های شورشیان مستقر در قلمرو آن کشور همکاری نکرده‌است.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت:

"تحریک طالبان پاکستان یک پدیدۀ بی جا شده است که در اثر عملیات نیروهای دوصد هزاری پاکستان پارچه پارچه شد. ما بر ضد رهبری این گروه چندین عملیات را انجام دادیم. اگر ملا فضل الله هفت جان دارد، گناه ما نیست. اما آیا حکومت پاکستان می‌تواند یک عملیات را برضد شبکۀ حقانی نشان دهد؟ آیا آدرس‌های شان برای آنها معلوم نیست که در کجا گرد می‌آیند و جلسه می‌کنند؟ آیا بطورعلنی جلسه نمی‌کنند؟ بطور آشکار افراد را استخدام نمی‌کنند و اسلحه بدست نمی‌آورند؟"

اشرف غنی در اظهاراتش در مرکز تحقیقاتی انستیتوت "روسی" در مورد عملیات نیروهای افغان بر ضد طالبان پاکستان وضاحت داد.

وی گفت، در نتیجۀ پنج عملیات نیروهای افغان کمپ‌های بزرگ آنها از بین برده شده‌است.

رئیس جمهور افغانستان گفت، پاکستان یک جنگ اعلان ناشده را بر علیه افغانستان آغاز کرده‌است و به تعهداتش در اجلاس چهار جانبه که طالبان را به مذاکرات حاضر می‌سازد، عمل نکرده‌است.

پاکستان یک جنگ اعلان ناشده را بر علیه افغانستان آغاز کرده‌است
پاکستان یک جنگ اعلان ناشده را بر علیه افغانستان آغاز کرده‌است

رئیس جمهور اشرف غنی گفت:

"هر چهار کشور روی یک پلان موافقت کردند و مکلفیت‌ها بطور خاص متوجه پاکستان بود. مکلفیت آنها این بود که اگر ثابت شود که طالبان یک گروه آشتی ناپذیر اند، باید بر علیه آنها از نیرو استفاده شود، ولی ما تا هنوز هم منتظر تصمیم آنها هستیم."

اسلام آباد اتهام وارد می‌کند که ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستان در افغانستان است و از آنجا بالای پاکستان حمله می‌کند، اما حکومت های قبلی و فعلی افغانستان بالای پاکستان این اتهام را وارد می‌کنند که رهبران طالبان و شبکۀ حقانی در داخل قلمرو پاکستان مستقر اند و از آنجاست که حملات را بر نیروهای بین‌المللی و افغان تنظیم و سازماندهی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG