لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

هاشمی: حکومت برای پیگیری دوسیه‌های فساد اداری اراده جدی دارد


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور اشرف غنی از آغاز تشکیل حکومت وحدت ملی تا کنون در راستای مبارزه علیه فساد اداری صادقانه عمل کرده است.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که در امر مبارزه علیه فساد اداری و مجازات عاملین این پدیده در کشور پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"پیگیری جدی بخاطر دوسیه‌های بزرگ فساد اداری در داخل افغانستان همان قسمی که تعهد رئیس جمهور افغانستان بود هنوز هم صورت می‌گیرد و بعضی از پرونده‌ها ابعاد بسیار پیچیده‌ای حقوقی می‌داشته باشند که در بعضی اوقات می‌تواند زمانگیر شود، ولی علاقمندی سیاسی، تعهد دولت و تعهد رئیس جمهور بخاطررسیدگی به هر گونه دوسیه‌ای فساد اداری چه خورد و چه بزرگ باشد وجود دارد و این تعهدات عملی هم می‌شود."

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس جمهور افغانستان در نشست بین‌المللی مبارزه در برابر فساد اداری در لندن تعهد کرد که پس از برگشت به کشورش مجدداً در راستای بررسی دوسیه های فساد و جلوگیری از رشوه ستانی اقداماتی را روی دست خواهد گرفت.

این در حالیست که پیش از این دیوید کامیرون صدراعظم بریتانیا در جریان گفتگوی غیر رسمی با ملکۀ آن کشور گفته بود که رهبران کشورهای به طور شگفت انگیز فاسد به شمول افغانستان و نایجریا، به روز پنجشنبه در نشست مبارزه علیه فساد در لندن اشتراک می‌کنند.

پیش از این سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز موجودیت فساد اداری را در این کشور نگران کننده خوانده و آنرا برای کمک های جامعه جهانی تهدید شمرده است.

همچنان در گزارش تازه سازمان بین‌المللی شفافیت گفته شده که افغانستان یک بار دیگر در بین کشورهای فاسد جهان جایگاه سوم را از آن خود کرده‌است.

این در حالیست که از آغاز حکومت وحدت ملی دوسیه‌های مقامات پیشین حکومت به اتهام اختلاس و سوء استفاده از صلاحیت های وظیفوی شان از سوی لوی سارنوالی به محکمه فرستاده شده اما از سرنوشت نهایی آن تا کنون خبری نیست.

با این همه شماری از آگاهان سیاسی افغان نیز می‌گویند که مبارزه علیه فساد اداری در کشور به رهبری سالم و یکپارچه گی حکومت نیاز دارد.

ودیر صافی کارشناس افغان
ودیر صافی کارشناس افغان

ودیر صافی یکتن از این کارشناسان روز شنبه به رادیوآزادی در مورد گفت:

"تعهدی که در کنفرانس لندن از سوی رئیس جمهور سپرده شده یک تعهد تخیلی بیش نخواهد بود. تا یک رهبری سالم و یکدسته در جامعه به وجود نیآید و تا وقتی که مقرری های دولتی و حکومتی بر اساس ضوابط نباشد و روابط حاکم باشد فساد اداری زیاد می‌شود و کم نمی‌شود."

ودیر صافی کارشناس افغان می‎گوید که عدم تنفیذ قانون بالای آن عده افرادی که دست شان در فساد اداری آلوده است سبب شده تا این پدیده مخرب در اجتماع گسترش یابد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG