لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

رحیمی: کوشش می‌کنیم طالبان را از شیندند متواری کنیم


محمد آصف رحیمی والی هرات
محمد آصف رحیمی والی هرات

والی هرات می‌گوید در نظر دارند تا از درگیری‌ها مسلحانه میان گروه‌های طالبان در ولسوالی شیندند نهایت استفاده را ببرند.

محمد آصف رحیمی والی هرات گفت، کوشش خواهند کرد تا با استفاده از این فرصت طالبان را از مناطق مختلف ولسوالی شیندند متواری سازند.

همچنان مولوی عبدالمنان نیازی معاون ملا محمد رسول رهبر انشعابی گروه طالبان از درگیری شدید مسلحانه میان طالبان در این ولسوالی سخن می‌زند.

طالبان همچنان علیه یکدیگر بر سر رهبری این گروه اختلاف دارند. این اختلافات تاکنون جان ده ها تن از طالبان را تنها در ولسوالی شیندند ولایت هرات گرفته است.

حالا محمد آصف رحیمی والی هرات می‌گوید، نهایت تلاش خواهند کرد تا از این فرصت استفاده کرده و مناطق تحت کنترول طالبان را از وجود شان پاکسازی کنند.

وی گفت:

"تلاش ما این است که گروه‌های تروریستی مکملاً از ولسوالی شیندند خارج شوند و ادارات امنیتی هم روی یک پلان امنیتی کار می‌کنند که گروه‌های ترویستی را کاملاً از ولسوالی شیندند هرات خارج سازند. البته جای تأسف است که هنوز هم گروه‌های تروریستی در نقاط مختلف ولسوالی شیندند فعالیت دارند."

از یک هفته به این سو افراد وابسته به ملا محمد رسول و ملا اختر محمد منصور در مناطق مختلف ولسوالی شیندند هرات در صدد کشتن افراد یکدیگر برآمده اند.

مولوی عبدالمنان نیازی معاون ملا محمد رسول می‌گوید، این درگیری به هدف اختلافات بر سر رهبری طالبان صورت می‌گیرد.

آقای نیازی گفت، در جریان سه روز گذشته دست کم چهل و پنج تن از افراد ملا اختر محمد منصور را در ولسوالی شیندند از بین برده‌اند و همچنان هشت تن از افراد خود شان در این نبرد جان داده‌اند.

وی گفت:

"ما با افراد ملا اختر محمد منصور درگیری شدید مسلحانه در قریه جات مختلف ولسوالی شیندند داشتیم. در آن درگیری چهل و پنج تن از افراد ملا اختر محمد منصور کشته شدند و هشت تن از افراد ما نیز در آن جنگ تلف شدند."

در همین حال نیروهای مشترک امنیتی افغان هم دست به عملیات موسوم به ظفر پنج در ولسوالی شیندند زده تا فشارها را بالای طالبان بیشتر سازند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید، در زد و خوردهای که میان نیروهای مشترک امنیتی افغان و مخالفین مسلح در ولسوالی شیندند هرات صورت گرفت سی و پنج طالب کشته و چهل و هشت تن دیگر شان زخم برداشتند.

آقای فرهاد گفت، در آن عملیات دو تن از سربازان پولیس نیز جان داده اند.

وی افزود:

"نیروهای مشترک امنیتی ما عملیات را به نام ظفر پنج در ولسوالی شیندند هرات راه اندازی کرده بودند که هشتاد و سه تن از طالبان مسلح در آن عملیات کشته و زخمی شدند. که تعداد کشته ها سی وپنج تن و تعداد زخمی ها چهل و هشت تن بوده است."

در همین حال قاری یوسف احمدی یکی از سخنگویان طالبان ادعا کرده است که در نتیجه درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی در ولسوالی شیندند هرات یازده سرباز افغان را از بین برده مقداری وسایل و امکانات جنگی را بدست آورده و هفت پوسته امنیتی را تصرف کرده اند. ادعای که از سوی مقامات محلی هرات بی بنیاد خوانده می‌شود.

حالا جنگ میان افراد وابسته به گروه ملا محمد رسول و ملا اختر محمد منصور بر سر رهبری این گروه به دیگر ولایات افغانستان نیز کشانده است.

مولوی عبدالمنان نیازی معاون ملا محمد رسول از درگیری های شدید میان طرف‌های درگیر طالبان در مناطق مختلف ولایت هلمند هم سخن میزند.

آقای نیازی افراد وابسته به ملا اختر محمد منصور را متهم به گرفتاری شماری از باشندگان ولایت هلمند می‌کند.

وی گفت:

"افراد ملا اختر محمد منصور به تعداد هفتاد تا هشتاد تن از باشندگان ولسوالی موسی قلعه ولایت هلمند و دیگر نقاط این ولایت را اسیر کرده‌اند که دو نفر از این افراد را روز گذشته در داخل محبس شان به صورت مرموز کشتند و اجساد این افراد را در مسیر راه نوزاد رود انداخته بودند."

این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که تاکنون گروه به رهبری ملا اختر محمد منصور در این مورد تبصره نکرده است.

چندی قبل هم درگیری‌های مشابه میان این دو گروه در منطقه زیرکوه ولسوالی شیندند هرات صورت گرفت که در نتیجه آن ده ها تن از افراد وابسته به گروهی ملا محمد رسول و ملا اختر محمد منصور کشته شدند.

دو دستگی و اختلاف میان طالبان در افغانستان بعد از مرگ ملا محمد عمر اوج گرفت. اختلافاتی که تاکنون توانسته است تلفات سنگین را به دو طرف وارد کند.

گزارش: شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG