لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

نمایشگاه آثار نقاشی کودکان افغانی و ایرانی در هرات برگزار شد


یک نقاش ایرانی به همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات نمایشگاه را از آثار نقاشی کودکان افغان و ایرانی در شهر هرات برگزار کرده است.

مسئولان برگزاری این نمایشگاه میگویند پنجاه و هفت اثر نقاشی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده که هفده اثر آن از سوی کودکان مهاجر افغان مقیم ایران میباشد.

آثار نقاشی کودکان افغان و ایرانی در یک نمایشگاه چهار روزه در شهر هرات به نمایش گذاشته شد.

آثاری که به گفته محمد رضا خواجه محمدی نقاش ایرانی و برگزار کننده این نمایشگاه بیشتر پیام صلح را میرساند.

آقای خواجه محمدی می گوید که برگزاری این گونه نمایشگاه ها ارتباطات میان دو کشور را مستحکم می‌سازد:

"بچه ها حرف دل شان را میزنند، حرف دل شان صلح است، اینها حرف صلح را زده اند، دنیای شان دنیای صلح و آشتی است. ما باید از بزرگترها درس بگیریم، درس بگیریم که دنیا با صلح زیباست از این زشتی ها در واقع از این ناهنجاری ها و از این خشونت و این کودکان در آثار شان این موضوعات را به نمایش گذاشته اند."

تابلوی های نقاشی شده کودکان افغان و ایرانی در یکی از مکان‌های دولتی کنارهم قرار گرفته است. این تابلوها از نخستین ساعات آغاز نمایشگاه بازدید کنندگان به سوی خود می‌کشاند.

زهرا نیکبین نگاهی عیمق را به این تابلوها انداخته تا پیام کودکان را که خواهان صلح در افغانستان هستند در این آثار پیدا کند:

"از نمایشگاه دیدن کردم، به تابلوهای زیادی رسیدم به معنویات زیادی رسیدم، هر کدام از این تابلوها یک احساس خاص به انسان می‌دهد، نمی‌شود به روی هیچکدام این تابلوها قیمت گذاشت چرا که هر کدام شان یک احساس خاص و یک ویژه گی خاص دارند."

آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می‌گوید این برنامه ها می تواند تاثیرات خوبی را در تقویت روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی میان کشور به وجود آورد:

"نمایشگاه که برای صلح و دوستی برگزار شده است می تواند موجب تبعات موثر و تاثیر گذار روی روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور نیز باشد. روابط سیاسی کشورها اکثراً وابسته به روابط فرهنگی است به هر میزان که این روابط محکم می شود، میزان رفت و آمد ها بیشتر می شود، سهولت صدور ویزه، مبادلات اقتصادی و در نهایت منجر به ایجاد یک منفعت عمومی برای ملت ها می شود."

سید محسن سادات کیایی مسئول بخش فرهنگی قنسولگری ایران در هرات بر تداوم تلاش های فرهنگی میان دو کشور تأکید می‌کند.

آقای کیایی می‌گوید، مسئولان دو کشور تلاش دارند تا در سال جاری خورشیدی برنامه های مشترک فرهنگی را میان دو کشور برگزار نمایند.

وی گفت:

"ما در نظر داریم که برنامه های فرهنگی خود را در سال ۱۳۹۵ خورشیدی افزایش دهیم. ما دو برنامه مشترک بزرگذاشت از مولانا عبدالرحمن جامی به صورت مشترک در ایران و در هرات پیگیری می کنیم و همچنان بخاطر بزرگداشت از خواجه عبدالله انصاری برنامه مشترک را در ایران و هرات برنامه ریزی می کنیم."

این برای نخستین بار نیست که ایرانی ها اقدام به برگزاری نمایشگاه فرهنگی، هنری در شهر هرات کرده اند. گر چه ایرانی ها می گویند تلاش می کنند تا از این طریق روابط فرهنگی شان با افغانستان را تقویت کنند اما شماری در ولایت هرات نسبت به این گونه فعالیت ها واکنش نشان داده می گویند، ایران همواره تلاش کرده تا با استفاده از این برنامه ها نفوذ فرهنگی خود را در هرات گسترش دهد.

گزارش: شاه پورصابرهرات

XS
SM
MD
LG