لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۳

تورنتو ستار: توافق با حزب اسلامی الگوی برای ختم جنگ در افغانستان


تورنتو ستار

روزنامۀ تورنتو ستار چاپ کانادا با اشاره به گفتگوها روی توافقنامۀ صلح با گلبدین حکمتیار می‌نویسد، توافقنامۀ صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌تواند یک الگوی بالقوه برای ختم جنگ پانزده ساله در افغانستان باشد.

به نوشته روزنامه، بر اساس شرایط این توافقنامۀ بیست و پنج ماده‌ای که یک مسودۀ آن در اختیار آژانس خبری اسوشیتدپرس قرار گرفته است، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار جنگ را بر ضد حکومت کابل متوقف ساخته، به احترام از قانون اساسی افغانستان متعهد شده و همۀ روابط‌ اش را با سایر گروه‌های مسلح و ضد حکومتی قطع می‌کند. در بدل آن اعضای این گروه شامل عفو عمومی شده و زندانیان آن از محابس افغانستان رها خواهند شد.

روزنامۀ تورنتو ستار می‌نویسد، گلبدین حکمتیار که سن وی به هفتاد نزدیک است، توسط ایالات متحده امریکا یک تروریست جهانی خوانده شده و در یک صف با اسامه بن لادن در لست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارد.

بر اساس مسودۀ این توافقنامه، حکومت افغانستان روی رفع این محدویت‌ها کار خواهد کرد.

به نوشتۀ روزنامه تورنتو ستار، برخی افرادی که در این گفتگوهای اشتراک دارند گفته اند که توافقنامۀ صلح با گلبدین حکمتیار می‌تواند، جنگجویان طالب را به ختم شرکت در جنگ تشویق نموده و در نهایت به صلح کامل منجر شود.

تایمز آف اندیا

روزنامۀ تایمز آف اندیا در شمارۀ اخیر خود در مورد مطیع الله ویسا محصل افغانی که در کندهار و سایر ولایات افغانستان با گشایش مکاتب متعدد و فراهم آوری هزاران جلد کتاب، زمینۀ آموزش را برای ده‌ها هزار افغان مساعد ساخته است گزارشی را به نشر رسانیده، می‌نویسد:

مطیع الله ویسا که بیست و دو سال دارد، با تأسیس سی و یک مکتب در کندهار و دیگر ولایات افغانستان زمینۀ آموزش را برای حدود سی هزار متعلم فراهم کرده‌است. وی همچنان از طریق یک سازمان داوطلب که در سال ۲۰۰۹ میلادی آن را بنیاد نهاد، سلسله از کتابخانه ها را نیز ایجاد کرده است.

به نوشتهء روزنامه، مطیع الله ویسا اینک از طریق شورای روابط فرهنگی هند در رشته علوم سیاسی در کالج نوروزجی ودایا(Nowrosjee Wadia) در پوهنتون پونه (Pune) تحصیل می‌کند.

تایمز آف اندیا می‌نویسد، در حالیکه در مناطق حساس، هلمند، کندهار، خوست و وردک از دسترسی هزاران کودک به آموزش و مواد درسی ممانعت می‌شود، مطیع الله ویسا در جریان آخرین کمپاین جمع آوری کتاب، ۲۵ هزار جلد کتاب را بطور اعانه جمع آوری کرده به کتابخانه ها و مکاتب فرستاده است.

روزنامه از قول مطیع الله ویسا نوشته است که با اشتیاق می‌گوید:

"می خواهم به همه نشان دهم که اطفال افغان می‌خواهند بیاموزند و خواستار آموزش اند. ما جنگ را نه، صلح می خواهیم."

به نوشته روزنامۀ تایمز آف اندیا، نخستین کتابخانۀ را که مطیع الله ویسا تاسیس کرد در ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار بود که در حال حاضر بیش از چهار هزار کتاب دارد و نخستین کتابخانه را که مطیع الله ویسا در خارج از کندهار ایجاد کرد، در ولسوالی مارجۀ ولایت هلمند است.

XS
SM
MD
LG