لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

ملل متحد: در ۲۰۱۶ بیشتر افراد در کندز و بغلان بیجا شده‌اند


سازمان ملل متحد می‌گوید: از آغاز سال جاری میلادی روزانه حدود هزار نفر در افغانستان مجبور شده‌اند که به علت جنگ منازل خود را ترک گویند.

ستیسی وینستن، یک مسئول ادارۀ کمک‌های بشری عاجل این سازمان در کابل به رادیو آزادی گفت، قابل نگرانی است که این اداره در چهار ماه اول سال جاری میلادی به ۱۱۸ هزار خانوادۀ بیجا شده در مناطق مختلف افغانستان روبرو شده‌است.

به گفته وینستن، کندز و بغلان نسبت به ولایات دیگر بیشترین تعداد بیجا شدگان را داشته است:

" در چهار ماه اول سال ۲۰۱۶ ما بیشترین تعداد بیجا شدگان داخلی در ولایت بغلان ثبت و راجستر کردیم که شمار آنها بیش از سی هزار نفر است. به دنبال آن کندز است که در همین مقطع زمانی بیش از پانزده هزار نفر در این ولایت مجبور به ترک منازل‌شان شدند."

خانم وینستن می‌افزاید که در چهار ماه گذشته سیزده هزار نفر در ولایت ارزگان و تقریباً نه هزار نفر در هلمند از منازل خود بیجا شده‌اند.

خانواده های که در اثر جنگ های داخلی در کندز از مناطق شان بیجا شده اند.
خانواده های که در اثر جنگ های داخلی در کندز از مناطق شان بیجا شده اند.

او این ارقام را قابل نگرانی خوانده گفت، جنگ جاری در افغانستان یکی از عوامل عمدۀ بیجا شدن مردم از منازل‌شان است و در موارد اندک مردم به علت آفت‌های طبیعی بی‌خانمان شده‌اند.

سازمان ملل متحد در حالی از افزایش بیجا شدگان داخلی در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که شورشیان طالب چند هفته پیش عملیات بهاری خود را آغاز کردند و حکومت هم در برابر آنها عملیات متقابل وسیع را به راه انداخت.

گزارش اخیر سازمان ملل متحد در بارۀ بیجا شدگان داخلی در افغانستان نشان می‌دهد که از جملۀ ۳۴ ولایت این کشور در ۲۴ آن بیجا شدگان داخلی ثبت و راجستر شده‌اند.

یک چهارم بخش این بیجا شدگان در مناطقی اند که سازمان‌های امداد رسان به آنجا دسترسی ندارند.

ایرین، آژانس خبر رسانی ملل متحد از دهراوود ارزگان به طور مثال یاد آوری می‌کند که سازمان‌های امداد رسان می‌دانند که بیش از ده هزار نفر در این ولسوالی مجبور شده‌اند منازل خود را ترک گویند ولی راه‌های مواصلاتی این ولسوالی به علت جنگ مسدود بوده وسازمان‌های امداد رسان به آنجا دسترسی ندارند.

در چندین منطقۀ دیگر افغانستان نیز بیجا شدگانی اند که هنوز نه حکومت توانسته به آنجا کمک برساند، نه سازمان‌های امداد رسان غیر حکومتی.

XS
SM
MD
LG