لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

نی: در سالجاری ۵۰ حادثه خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده است


مجیب خلوتگر رئیس اجرائی نی
مجیب خلوتگر رئیس اجرائی نی

نی یا اداره حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که خشونت علیه خبرنگاران در این کشور با گذشت هر روز بیشتر می‌شود.

مجیب خلوتگر رئیس اجرائی این اداره روز چهارشنبه در نشست که به هدف تقدیر از خبرنگاران از سوی اتحادیه ملی کارگران افغان برگزار شده بود گفت که کار خبرنگاری در کشور با دشوار‌های زیاد روبرو است.

وی افزود:

" در جریان امسال ۲۰۱۶ بیشتر از ۵۰ حادثه خشونت به طور انفرادی علیه خبرنگاران اتفاق افتاده که شامل کشته و زخمی شدن خبرنگاران، بازداشت و لت و کوب خبرنگاران می‌شود."

از تازه ‌ترین مورد خشونت علیه خبرنگاران افغان می‌توان از لت و کوب هفت خبرنگار و کارمند رسانه‌ها در مظاهره اخیر در شهر کابل که از سوی جنبش روشنایی به راه انداخته شده بود، اشاره کرد.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی اطمینان داد که عاملین خشونت علیه خبرنگاران در این مظاهره به زودی بازداشت خواهند شد.

در این میان عبدالحمید مبارز رئیس اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که هنوزهم خبرنگاران از سوی برخی مقامات افغان مورد خشونت قرار می‌گیرند.

هنوزهم خبرنگاران از سوی برخی مقامات افغان مورد خشونت قرار می‌گیرند.
هنوزهم خبرنگاران از سوی برخی مقامات افغان مورد خشونت قرار می‌گیرند.

وی گفت:

" امروز ادارات و اداره چیان ما هنوز هم فرهنگ دیموکراسی را به دل و جان قبول نکردند بخاطریکه هنوز هم از سوی اداره چیان در برابر خبرنگاران خشونت صورت می‌گیرید."

بر اساس گزارش اخیر مرکز خبرنگاران بدون سرحد، افغانستان در بخش آزادی بیان در جمع ۱۸۰ کشور موقف ۱۲۰‌ام را از آن خود کرده‎است.

اما رئیس اتحادیه ملی ژورنالستان افغانستان گفت که حکومت تا حالا دوسیه‌های خبرنگارانی را که در ساله‌های گذشته در این کشور کشته شده‌اند بررسی نکرده و به گفته وی قضایای اخیر را نیز پیگیری نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG