لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

مؤثریت سفر رئیس اجرائیه افغانستان به چین


پس از پایان یافتن سفر سه روزه رئیس اجرائیه افغانستان به چین، اکنون ریاست اجرائیه می‌گوید که تعهدات چین با این کشور افزایش یافته است.

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که در جریان این سفر مقام‌های چینی آمادگی کامل نشان داده‌اند که در بخش‌های فراهم آوری تجهیزات نظامی به نیروهای امنیتی افغان، تقویت پروسه صلح و مبارزه جدی با تروریزم همکار خوب با افغانستان باشند.

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه
مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه

وی گفت:

"چینایی‌ها در عرصه‌های مختلف آماده هستند که افغانستان را کمک بکنند و در افغانستان سرمایه گذاری بکنند در بخش‌های اقتصادی، امنیتی، مبارزه با تروریزم، روند صلح و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان."

پیش از این لوی درستیز چین در دیدار با رئیس جمهور غنی گفته است که کشورش آماده است تا ۷۳ میلیون دالر را به نیروهای نظامی افغانستان کمک کند.

تاکنون کشورهای امریکا، هند و روسیه به نیروهای امنیتی افغانستان کمک‌های نظامی بیشتر کرده‌اند و چندی پیش امریکا ۴ بال طیاره جنگی نوع A-29 و روسیه، ده هزار میل کلاشینکوف به نیروهای امنیتی این کشور کمک کرد.

ریاست اجرائیه همچنان می‌گوید که چین متعهد شده که به زودی ماشین‌های سکنر را جهت بررسی دقیق موترهای باربری، به افغانستان کمک کند.

فرستادن نظامیان افغان جهت آموزش به چین، امضای شش تفاهمنامه اقتصادی، تخنیکی و کمک‌های بلاعوض با افغانستان، به گفته مقام‌های ریاست اجرائیه بخش دیگر از دستآوردهای سفر عبدالله به چین بوده‌است.

در همین حال شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که آقای عبدالله در جریان این سفر توانست که به دستآورد های نایل شود.

نصرالله ستانکزی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که امضای چند توافقنامه و تقویت همکاری‌ها در بخش امنیتی و مبارزه با تروریزم از نمونه‌های برازنده آن است.

نصرالله ستانکزی
نصرالله ستانکزی

وی گفت:

"سفر اخیر شان پُر دستآورد بوده به این معنی که به تداوم سفرهای که صورت گرفته در این سفر دو مسئله برجسته است یکی در بخش پشتیبانی صلح و کمک به نظامیان افغان و دوم امضای شش تفاهمنامه که میان دو کشور عقد شده‌است."

چین یکی از کشورهای بزرگ نظامی در منطقه است و این کشور روابط نزدیک با پاکستان نیز دارد.

شماری از آگاهان نظامی می‌گویند که همکاری چین با نظامیان افغان و پشتیبانی‌اش از پروسه صلح افغانستان که یکی از اعضای گروه هماهنگی چهار جانبه صلح افغانستان است، می‌تواند به زودی سبب تأمین ثبات در کشور شود.

عتیق الله امرخیل یکی از این آگاهان نظامی به رادیو آزادی گفت که باید این همکاری‌ ها در عمل پیاده شود و در غیر آن تعهدات که جنبه عملی نداشته باشد دردی را دوا نخواهد کرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG