لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

سپین غر: فرمان تقنینی رئیس جمهور باید بدون تعدیل تصویب شود


جانداد سپین غر رئیس " ایوا " یا بنیاد نظارت از انتخابات افغانستان
جانداد سپین غر رئیس " ایوا " یا بنیاد نظارت از انتخابات افغانستان

بنیاد نظارت از انتخابات افغانستان یا "ایوا" می‌گوید که ولسی جرگه باید فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی را بدون تعدیل تصویب کند.

تأخیر در تصویب فرمان تقنینی رئیس جمهور در زمینه اصلاح نظام انتخاباتی، نهادهای نظارتی انتخابات را نگران کرده‌است.

جانداد سپین غر رئیس " ایوا " یا بنیاد نظارت از انتخابات افغانستان به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که اگر وضعیت همین گونه ادامه پیدا کند، روند اصلاح نظام انتخاباتی از اولویت عقب خواهد ماند.

وی گفت:

"اکنون متأسفانه این قانون با تعدیل روبروست و آن هم در یک حالتی که نصاب ولسی جرگه پوره نیست. نگرانی اینست که تأثیر در این پروسه زیاد خواهد شد و روند اصلاحات از اولویت کنار زده خواهد شد."

فرمان تقنینی نخست رئیس جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی از سوی ولسی جرگه رد شد و حکومت فرمان دوم در این زمینه را پس از برخی تعدیلات حدود یک ماه قبل به ولسی جرگه فرستاد.

اما ولسی جرگه تا کنون در مورد این فرمان فیصله‌ای نکرده‌است.

پیش از این سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور نیز از ولسی جرگه خواسته است تا فرمان رئیس جمهور در زمینه اصلاح سیستم انتخاباتی را هر چه زودتر تصویب کند.

خواستیم تا در این زمینه نظر هیئت اداری ولسی جرگه را نیز داشته باشیم اما موفق نشدیم.

اما پیش از این نعمت الله غفاری معاون دوم ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفته است که اکنون این فرمان تقنینی رئیس جمهور تحت غور و مطالعه کمیسیون های هژده گانه ولسی جرگه قرار دارد و پس از آن به مجلس عمومی به رای گیری گذاشته خواهد شد.

جانداد سپین غر رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید، اگر در مورد اصلاح نظام انتخاباتی هرچه زودتر اقدام نشود انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی ها در زمان معین آن برگزار نخواهد شد.

وی گفت که با محدود شدن زمان انتخابات پیشرو، روند اصلاح نظام انتخاباتی نیز سمبولیک خواهد بود و این مسئله تأثیر منفی بالای اعتبار انتخابات خواهد گذاشت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG