لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۸

یک هیئت علت درگیری قوماندانان جمعیت و جنبش را بررسی می‌کند


مقامات اردوی ملی در ولایت فاریاب می‌گویند هر چند با مداخله آنها جنگ و درگیری بین دو قوماندان محلی در ولسوالی المار متوقف شده، اما اگر حکومت مرکزی و محلی در این مورد اقداماتی جدی را روی دست نگیرد، آغاز دوباره درگیرها محتمل به نظر می‌رسد.

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ
عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ

از سوی دیگر عطا محمد نور والی بلخ که ریاست اجرایی شورای حزب جمعیت اسلامی را بعهده دارد، در صفحه فیسبوک خود رهبران جنبش ملی را انتقاد کرده و آنها را به انجام حملات بر مناطق تحت کنترول یکی از قوماندانان حزب جمعیت در فاریاب متهم کرده‌است.

جنرال فاروق قاطع قوماندان نیروهای مسلح جمعیت اسلامی در ولسوالی المار می‌باشد.

آقای نور از حکومت مرکزی خواهان محاکمه عاملان این حملات و جلوگیری از خودسری های قوماندانان جنبش ملی در فاریاب شده‌است.

سید انور سادات والی فاریاب
سید انور سادات والی فاریاب

اما سید انور سادات والی فاریاب که عضو کمیته سیاسی جنبش ملی به رهبری جنرال دوستم است، این اتهامات عطا محمد نور را رد کرده به خبرگزاری پژواک گفته است کهآنها با قوماندانان حزب جمعیت اسلامی در فاریاب روابط خوب دارند.

در این میان، احمد جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب در صحبت با رادیو آزادی از چگونگی درگیری ها در ولسوالی المار جزییات بیشتر ارایه نکرد، اما گفت که حکومت هیئتی را به منطقه فرستاده تا حادثه را بررسی نماید و به شورای ولایتی فاریاب گزارش دهد.

وی گفت:

"قبل از این هم بین قوماندانان طرفدار جنبش ملی و حزب جمعیت در نقاط مختلف فاریاب درگیری های رخ داده بود. اما زدو خورد های اخیردر آلمار مرگبار بودند. این دو گروه رقابت‌های دیرینه دارند."

همزمان با این، جگرن رضا رضایی سخنگوی لوای اول قول اردوی شاهین مستقر در فاریاب در صحبت با رادیو آزادی گفت، درگیری بین جنبش و جمعیت اسلامی در ولسوالی المار در حال حاضر به میانجیگیری آنها پایان یافته، اما از اینکه هر دو جانب با سلاح مجهز اند، احتمال آغاز درگیری تازه بین آنها وجود دارد:

آقای رضایی گفت:

" هر دو جانب در این درگیری‌ها از سلاح و امکانات دولتی استفاده می‌کنند."

سخنگوی لوای اول قول اردوی شاهین در ادامه صحبت خود گفت، نخست جنگ بین قوماندان فاروق قاطع از حامیان جمعیت اسلامی با طالبان آغاز شد و زمانیکه حملات طالبان به عقب زده شدند، جنگ جنبه حزبی را به خود گرفت و افراد مسلح طرفدار به جنبش ملی در محل بر مواضع قوماندان قاطع حمله کردند.

جگرن رضایی افزود، در نتیجه این درگیری‌ها به شمول دو ملکی ده نفر کشته شده و شانزده تن دیگر جراحت برداشتند.

اما در مورد رقم تلفات گزارش‌های زد و نقیض به نشر رسیده‌اند.

خبرگزاری پژواک از قول شماری از مقامات فاریاب نوشته است که به شمول برادر قوماندان قاطع دو نفر از طرفداران جمعیت، هفت تن از حامیان جنبش و سه سرباز قوای سرحدی کشته شده و هژده تن دیگر زخم برداشته‌اند.

رئیس صحت عامه فاریاب به خبرگزاری پژواک گفته که در بین زخمی‌های که به مراکز صحی انتقال یافته، زنان و کودکان نیز شامل اند.

XS
SM
MD
LG