لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

علیزایی: با رئیس امنیت ملی هرات دیگر همکاری نمی‌کنیم


صدها تن از باشندگان هرات به حمایت از کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات دست به تظاهرات زدند.

این اعتراضات بعد از حمله محافظین مسلح رئیس شورای ولایتی بالای کارمندان ریاست امنیت ملی هرات صورت گرفته است.

حالا رئیس شورای ولایتی بارزسی موترهایش از سوی نیروهای امنیت ملی را توهین خوانده اعلام می‌کند که دیگر با ریاست امنیت ملی همکاری نخواهند کرد.

در مقابل ساختمان ولایت هرات همه شعار حمایت از رئیس شورای ولایتی سر می‌دهند. ولی در آنسوی قضیه خانواده مردی که از سوی محافظین مسلح رئیس شورای ولایتی به شدت زخم برداشته انتظار تطبیق قانون بالای عاملین این حادثه را دارند.

کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی استدلال می‌کند که بازرسی موترهای رجال برجسته خلاف قانون است و نباید کارمندان ریاست امنیت ملی موترهای حامل‌اش را مورد بازرسی قرار می‌دادند.

حالا این حادثه نشان می‌دهد که فاصله بزرگی میان ریاست شورای ولایتی و ریاست امنیت ملی ایجاد شده‌است.

کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی در میان اعتراض کنندگان اعلام کرد که دیگر با جنرال عبدالصبور ثبات رئیس امنیت ملی هرات همکاری نخواهند کرد.

وی گفت:

"دولت باید بداند که مردم ولایت هرات بیکاری را شاید بتوانند تحمل کنند، ناامنی را شاید بتوانند تحمل کنند اما بی احترامی را تحمل کرده نمی‌توانند. تا زمانیکه جناب جنرال عبدالصبور ثبات رئیس امنیت ملی ولایت هرات باشد ما مردم با او همکاری نداریم و همکاری نخواهیم داشت."

مردم زیادی در مقابل ساختمان ولایت گردهم آمده‌اند و صدای حمایت از رئیس شورای ولایتی بلند می‌کنند. اما بیشتر شان روی یک حرف پافشاری می‌کنند. آنان توقف موترهای رئیس شورای ولایتی از سوی نهادهای امنیتی به ویژه ریاست امنیت ملی را توهین به رئیس شورای ولایتی می‌پندارند.

حسین حسن زاده یکی از این معترضان است. او توقف موترهای رئیس شورای ولایتی را توهین به مردم هرات می‌داند.

وی گفت:

"رئیس شورای ولایتی یکی از رجال برجسته است، کسی نباید جلو موتر رجال برجسته را بگیرد، والی می آید چرا بازرسی نمی‌شود، قوماندان امنیه می‌آید چرا بازرسی نمی‌شود، رئیس امنیت ملی می‌آید چرا بازرسی نمی‌شود. وقتی کسیکه رئیس شورای ولایتی را بازرسی می‌کند با او اهانت کرده و اهانت به او اهانت به تمام مردم هرات است."

اما شماری دیگر از هراتیان کامران علیزایی و طرفدران اش را متهم به زورگویی و قانون شکنی می‌کنند.

سید نعیم رحیمی یکی از باشندگان هرات از حکومت وحدت ملی افغانستان می‌خواهد تا این موضوع را مطابق به قانون مورد ارزیابی قراردهد.

وی گفت:

"کسیکه هم قانون شکنی می‌کند، هم سرباز را می‌زند، در واقع سرباز را نزده است رئیس امنیت ملی را زده است، رئیس جمهور را زده است، سرباز وظیفه دارد تا بخاطر تأمین امنیت مردم موترها را چک و بررسی کند. اگر مسئولین هم وظیفه شناس باشند به شمول والی هرات و قوماندان امنیه هرات باید لباس‌های خود را بیرون کنند و اینجا بگذارند این خیلی بهتر است به نظر من."

این تظاهرات در حالی صورت می‌گیرد که رامین پارسا کارمند ریاست امنیت ملی که از سوی محافظان رئیس شورای ولایتی هرات مورد فیر مرمی قرار گرفته است هنوز با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.

اما بر خلاف این موضوع کامران علیزایی و طرفداران‌اش می‌گویند، بخاطر اعاده حیثیت شان دست به تظاهرات زده‌اند.

وحید پارسا برادر سرباز زخمی شده انتظار فیصله نهایی از سوی حکومت وحدت ملی را می‌کشد.

آقای پارسا از مقامات مرکزی افغانستان تقاضا دارد تا عاملین این حادثه را مطابق به قانون افغانستان مجازات کند.

وی گفت:

"من سکوت کرده‌ام به احترام نظام افغانستان، به احترام دولت افغانستان که دولت وجود دارد، نظام وجود دارد و ما سکوت کردیم تا ببینیم که دولت در این مورد چه می‌کند. آیا از فرزند خود دفاع می‌کند؟ تظاهرات حق ما بود که باید تظاهرات می‌کنیم که برادر من سه شب و روز می شود که در شفاخانه قول اردوی دوصد و هفت ظفر به حالت کوما به سر میبرد، حق ما بود که تظاهرات می‌کردیم."

به دنبال این رویداد هیئت متشکل از نهادهای مختلف دولتی از سوی رئیس جمهور به ولایت هرات اعزام شده تا این حادثه را مورد ارزیابی قرار دهد.

این حادثه شام روز دوشنبه زمانی صورت گرفته است که سربازان ریاست امنیت ملی هرات می‌خواستند تا موترهای حامل کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات را مورد بازرسی قرار دهند که با واکنش محافظان رئیس شورای ولایتی قرار گرفتند.

در آن حادثه محافظین رئیس شورای ولایتی یکی از سربازان ریاست امنیت ملی را به گلوله بستند و سه تن دیگر شان را مورد لت و کوب قرار دادند.

اما تاکنون معلوم نیست که هیئت اعزامی رئیس جمهور افغانستان به ولایت هرات به چه نتایج در این مورد دست یافته است.

گزارش: شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG