لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

اولسن: امریکا از تلاش‌های صلح حکومت افغانستان حمایت می‌کند


ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان
ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان

ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان هر چند در مورد گفتگوهای صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان نظر ندارد اما از تلاش‌های حکومت برای تامین صلح ستایش می‌کند.

آقای اولسن به روز شنبه در نشستی که به هدف حمایت از زنان افغان در کابل راه اندازی شده بود گفت که در کنار تلاش‌های صلح، گروه‌های که جنگ را در پیش گرفته اند باید از عواقب آن نیز آگاه باشند.

وی گفت:

"ایالات متحده امریکا به این باور است که بهترین راه مصالحه، پیشبرد روند صلح میان افغان‌ها به رهبری افغان هاست. در کنار آن در نشست اخیر چهار جانبه تأکید شد آنانیکه اراده حملات همچو که در ماه اپریل در کابل صورت گرفت، را دارند باید منتظر عواقب آن نیز باشند."

از تلاش‌های صلح حکومت وحدت ملی در حالی مقام‌های امریکایی اعلام حمایت می‎کنند که گفتگوهای صلح میان حکومت و حزب اسلامی به مرحله نهایی‌اش رسیده‌است.

به نتیجه رسیدن گفتگوهای صلح میان حکومت و حزب اسلامی یکی از تلاش‌های حکومت وحدت ملی خواهد بود.

پیش از این وزیران خارجۀ ناتو در بروکسل از گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار استقبال کرده‌اند.

وزارت خارجه امریکا گفته است که امریکا آماده است در کاهش تعزیرات سازمان ملل متحد بالای گلبدین حکمتیار کمک کند.

از سوی هم صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان از جامعه جهانی و کشورهای منطقه می‌خواهد که در آوردن ثبات در افغانستان همکاری کنند.

آقای ربانی که در این نشست شرکت کرده بود گفت که دروازه گفتگوهای صلح باز است، اما دستآوردهای ۱۴ سال اخیر، قربانی نخواهد شد.

ربانی: دروازه گفتگوهای صلح باز است، اما دستآوردهای ۱۴ سال اخیر، قربانی نخواهد شد.
ربانی: دروازه گفتگوهای صلح باز است، اما دستآوردهای ۱۴ سال اخیر، قربانی نخواهد شد.

وی افزود:

"نقش زنان و مردان در قانون اساسی افغانستان واضح و روشن است، باید کسی در این زمینه تشویش نداشته باشد چنانچه رئیس جمهور گفته است که ما به هیچ قیمت دستآورد های خود را از دست نمی‌دهیم."

پیش از این رئیس جمهور غنی گفته است، فرصت گفتگوهای صلح برای همیش نیست و دور نیست کسانیکه به صلح نه گفته اند، به عذر خواستار صلح شوند.

آگاهان نیز می‌گویند که حمایت جامعه جهانی از پروسه صلح افغان‌ها مهم است و تلاش‌های صادقانه همه طرف‌ها در این زمینه بی نتیجه نخواهد بود.

میر سردار ځدران یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که حمایت صادقانه جهان از صلح افغانستان می‌تواند که طالبان را مانند حزب اسلامی به گفتگوهای صلح تشویق کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG