لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

حکومت افغانستان: مرگ ملا منصور فرصت برای طالبانِ صلح‌خواه است


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‎گوید که مرگ ملا اختر محمد منصور در وضعیت طالبان مسلح تغییر بزرگی را به میان خواهد آورد.

عبدالله عبدالله روز یکشنبه در آغاز نشست شورای وزیران گفت که مرگ ملا منصور فرصت خوبی پیوستن به پروسه صلح را برای طالبان که صلح می‎خواهند فراهم خواهد کرد.

آقای عبدالله پیش از آن که کشته شدن ملا منصور از سوی ریاست امنیت ملی افغانستان تائید شود در این باره گفت:

"در صورتیکه این خبر صد در صد محقق شود، یک فرصت است برای آنعده طالبان که خواسته باشند از این موقعیت استفاده کنند، این شخص مانع بر گفتگوها بود مانع بر شروع گفتگوها بود، این حادثه می‎تواند که سبب شود برای آنها که تحت یک شرایط به جنگ ادامه داده‎اند از این فرصت استفاده کنند و جنگ و خشونت را ترک کنند."

ریاست امنیت ملی افغانستان روز یکشنبه با نشر اعلامیه‎یی تائید کرد که ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان مسلح در پاکستان توسط طیاره‎های بی‎پیلوت امریکایی کشته شده‎است.

در اعلامیۀ نشر شده ارگ ریاست جمهور آمده‌است که مرگ ملا منصور برای طالبان که می‌خواهند از جنگ و خونریزی دست بکشند و به پروسه صلح بپیوندند یک فرصت خوب است.

سخنگویان رسمی طالبان مسلح تا کنون مرگ ملا منصور را تائید نکرده‌اند اما یک قومندان طالبان مسلح به نام ملا عبدالرؤف در صحبت با اسوشیتید پرس کشته شدن وی را تائید کرده‎است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت در آغاز نشست شورای وزیران در مورد گفتگوهای صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز صحبت کرد.

وی می‎گوید که در توافقنامه صلح با حزب اسلامی منافع ملی و رعایت قانون اساسی بگونه کامل در نظرگرفته شده‎است.

آقای عبدالله می‌گوید:

"مذاکرات با حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار از یک مدت زیادی به این‌سو در جریان بوده و بر نتایجی نزدیک شدیم، من اطمینان می‌دهم که هیچ نوع امتیاز که در مغایرت و در تضاد و در تناقض با تعهد ما با مردم افغانستان در چهارچوب قانون اساسی بوده باشد به هیچ گروهی داده نشده‌است."

نشست‌های چهار جانبه حکومت افغانستان را به پروسه صلح امیدوار ساخته بود، اما انکار طالبان از اشتراک به این پروسه و حمله خونین ۳۱ حمل در شهر کابل موقف حکومت را در برابر طالبان تغییر داد.

انکار طالبان از اشتراک به پروسه صلح موقف حکومت افغانستان در طالبان را تغییر داد.
انکار طالبان از اشتراک به پروسه صلح موقف حکومت افغانستان در طالبان را تغییر داد.

در آنزمان حکومت گفت که پاکستان و سایر کشورهای دخیل در نشست‎های چهارجانبه باید بر اساس تعهدات شان بالای طالبان مسلح از راه نظامی فشار وارد کنند.

اما اینکه کشته شدن ملا اختر محمد منصور یک بخش از تعهدات امریکا و پاکستان است که در نشست‎های چهار جانبه در باره صلح وعده کرده بودند، آیا با این کار موقف طالبان در برابر پروسه صلح تغییر خواهد کرد یا نه؟ پرسش‎های است که پاسخ آنرا گذشت زمان خواهد داد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG