لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

مسئولین: قوانین افغانستان در زمینۀ حفاظت جاده‌ها رعایت شود


هفته جهانی مصئونیت جاده‌ها برای اولین بار از سوی وزارت‌های ترانسپورت، فواید عامه و نهاد وسایط نقلیه باربری افغانستان تجلیل شد.

مسئولین این وزارت‌ها روز یکشنبه در مراسمی به این مناسبت گفتند که وسایط نقلیه باربری، راننده‌ها و مسئولین باید قوانین نافذه کشور در زمنیه حفاظت جاده‌ها را رعایت کنند.

از هفته جهانی مصئونیت جاده‌ها در افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که اکثر شاهراه‌ها و سرک‌های بزرگ این کشور غیر معیاری می‌باشد.

مسئولین وزارت ترانسپورت گفتند که شاهراه‌ها سرمایه کشور اند و نیاز است تا نهاد وسایط نقلیه باربری، راننده‌ها و شرکت‌ها تمامی اصول ترافیکی و تجارتی را برای حفاطت از جاده‌ها رعایت کنند.

سید ولی سلطان معین این وزارت گفت:

"در کشور ما از این هفته گرامی داشت به عمل آمد با تأسف در سال جاری شاهد چندین حادثات دلخراش ترافیکی بودیم چنین حوادث هشداریست به شرکت‎های ترانسپورت زمینی که جدیتر و هماهنگتر نسبت به گذشته متوجه مسئولیت‎های خویش بوده و تدابیر جدی در زمنیه اتخاذ نمایند."

مسئولین وزارت ترانسپورت گفتند که در اثر حادثات ترافیکی و کمبودی‎های تخنیکی در افغانستان، همه ساله هزاران تن کشته و زخمی می‎شوند.

سال گذشته ۱۴۰۶ تن در حادثات ترافیکی در افغانستان کشته شده اند.
سال گذشته ۱۴۰۶ تن در حادثات ترافیکی در افغانستان کشته شده اند.

بر اساس معلومات این وزارت، سال گذشته ۱۴۰۶ تن در حادثات ترافیکی در افغانستان کشته و ۴۰۰۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

این در حالیست که حدود دو هفته قبل

آخرین حادثه مرگبار ترافیکی در ولایت غزنی رخ داد. این حادثه در نتیجه تصادم یک بس مسافر بری با تانکر تیل اتفاق افتاد که در اثر آن بیش از ۷۵ تن کشته شدند و شماری هم زخمی گردیدند.

در این رویداد بیش از ۷۵ تن کشته شدند.
در این رویداد بیش از ۷۵ تن کشته شدند.

مسئولین وزارت ترانسپورت از نهاد وسایط نقلیه باربری، راننده‎ها و شرکت‎ها خواست تا وزن معیاری وسایط نقلیه باربری، امور تخنیکی، سرعت و آموزش و تجربه راننده‎گی را مدنظر داشته باشند.

در این حال مسئولین وزارت فواید عامه افغانستان گفتند که یکی از عوامل تخریب جاده‎ها، انتقال وزن زیاد توسط وسایط نقلیه باربری است.

اما مسئولین شرکت‎های وسایط نقلیه گفتند، اگر سرک‎ها معیاری شده و خدمات لازم از سوی ارگان‎های مربوط فراهم شود، از حادثات ترافیکی در شاهراه‎ها جلوگیری خواهد شد.

صدا بهار مسئول شرکت سلیمان مهمند در مورد گفت:

"ما اجراآت قانونی می‎خواهیم ما در موترهای مسافربری بار نمی‎اندازیم ما تلاش داریم تا مسافرین خود را خوش نگهداریم تا دوباره به ما رجوع کنند ما در پی این نیستیم که حادثه کنیم از کابل تا هرات سرک و پلچک جور نیست و وزارت فواید عامه در جریان هم نیست در آنجا خطر ماین است خطر مخالفین است نی علایم ترافیکی وجود دارد و نه هم کلینیک صحی."

بر اساس گزارش ریاست ترافیک افغانستان، پس از جنگ و نا امنی‎ها، حادثات ترافیکی عامل بیشترین تلفات در این کشور است.

اما وزارت ترانسپورت افغانستان می‎گوید، برای جلوگیری از این حوادث در نظر دارد تا ۱۳۱ ترمینل معیاری، پارکینگ‎ها، علامه گزاری‎های ترافیکی و شماری از ماشین‎های تخنیکی برای بررسی وسایط نقلیه را در دروازه‎های کابل و تمامی جاده‎ها نصب کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG