لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

سفیر قرغزستان: خواهان گسترش روابط تجارتی با کابل هستیم


عوض بیک عبدالرزاق اوف سفیر قرغزستان در افغانستان
عوض بیک عبدالرزاق اوف سفیر قرغزستان در افغانستان

سفیر قرغزستان در افغانستان می‌گوید، کشور اش آماده است که برای گسترش و تقویت روابط اقتصادی و منطقوی، همکار خوب افغانستان باشد.

عوض بیک عبدالرزاق اوف سفیر قرغزستان در مصاحبه با رادیو آزادی گفت که به همین منظور قرار است چند تفاهمنامه اقتصادی و تجاری میان دو کشور به زودی به امضا برسد.

آقای عبدالرزاق اوف می‌افزاید که تلاش دارند تا سطح مبادلات تجاری میان دو کشور افزایش یابد.

عبدالرزاق اوف: تلاش داریم تا سطح مبادلات تجاری میان قرغزستان و افغانستان افزایش یابد.
عبدالرزاق اوف: تلاش داریم تا سطح مبادلات تجاری میان قرغزستان و افغانستان افزایش یابد.

وی گفت:

"همکاری‌های اقتصادی از اهمیت بسیار برخوردار است ما امیدوار هستیم که مبادلات تجاری میان دو کشور به سطح شایسته تر برسانیم، و در جهت امضای توافقنامه‌های تجاری و سرمایه گذاری میان دو کشور تلاش کنیم."

قرغزستان در شمال افغانستان قرار دارد و روابط دیپلوماتیک میان دو کشور از سال ۱۹۹۹ آغاز شده است.

افغانستان از کشور قرغزستان بیشتر قطعات وسایل، ماشین آلات، تجهیزات و پوشاک وارد می‌کند و در مقابل میوه خشک و تازه، فرش و حبوبات به قرغزستان صادر می‌کند.

بر اساس آمار سفارت قرغزستان میزان داد و ستد میان دو کشور در سال ۲۰۱۰ به ۵۰ تا ۶۰ میلیون دالر می‌رسید.

کاسا یک هزار از تازه ترین پروژه‌های قرغزستان است که برای منطقه و افغانستان اهمیت اقتصادی دارد، این پروژه که ده روز پیش آغاز شد ۱۳۰۰ میگاوات برق از خاک تاجکستان و افغانستان به پاکستان انتقال می‌دهد.

جریان افتتاح کار پروژه کاسا یکهزار
جریان افتتاح کار پروژه کاسا یکهزار

از سوی هم سفیر قرغزستان در افغانستان می‌گوید که آنان می‌خواهند برای تقویت همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور هرچه زودتر خط آهن ایجاد کنند.

آقای عبدالرزاق اوف همچنان گفت که در زمینه استخراج معادن و فعال سازی یک کنسرسیوم زراعتی میان افغانستان- تاجکستان قرغزستان با حکومت افغانستان در حال گفتگو قرار دارند.

وی گفت:

"ما قبلاً با دوستان افغانی مان صحبت داشتیم و آنها نیز ابراز علاقه مندی کرده‌اند تا از تجربیات قرغزستان در استخراج معادن و جلب سرمایه گذاران خارجی مستفید شوند."

افغانستان نقطه اتصال میان کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی شمرده می‌شود و رئیس جمهور غنی نیز بار ها بر بهره برداری از موقعیت جغرافیایی افغانستان تاکید داشته است.

سیف الدین سیحون استاد پوهنتون کابل
سیف الدین سیحون استاد پوهنتون کابل

از همین رو برخی از آگاهان اقتصادی تاکید دارند که باید سران حکومت از موقعیت افغانستان منحیث یک پل ارتباطی منطقه بیشتر بهره برداری کند.

سیف الدین سیحون یکی از این آگاهان گفت که افزایش مبادلات تجارتی میان کشورهای منطقه می‌تواند در راستای تأمین ثبات و تقویت اقتصاد کشور موثر واقع شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG