لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

ارگ: ولسی جرگه سبب تأخیر در اصلاح نظام انتخاباتی شده‌است


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، برای آوردن اصلاحات انتخاباتی از سوی آنان گام‌های لازم برداشته شده اما تصویب نشدن فرمان تقنینی در مورد اصلاح نظام انتخاباتی از سوی ولسی جرگه این روند را به کندی روبرو کرده‌است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت متعهد به اصلاح سیستم انتخاباتی است و نیاز است که ولسی جرگه هرچه زودتر این فرمان را تصویب کند.

آقای مینه پال گفت:

"فرمان دوم رئیس جمهور یک ماه می‌شود که در ولسی جرگه قرار دارد توقع ما اینست که ولسی جرگه زودتر این فرمان را تصویب کند تا زمینه به اصلاحات انتخاباتی فراهم شود."

نزدیک به یک ماه پیش فرمان دوم تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی به ولسی جرگه فرستاده شد، اما عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه هفته گذشته به کمیسیون‌های مربوط در این جرگه دستور داد تا بررسی‌های شان در مورد این فرمان تکمیل و آن را به بحث عمومی پیشکش کنند.

پیش از این فرمان نخست تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی و ادامه کار کمیته گزینش نیز به اکثریت آرا از سوی ولسی جرگه رد شده‌است.

هرچند نهادهای ناظر انتخاباتی بر آوردن اصلاحات انتخاباتی هر چه زودتر تأکید می‌ورزند اما شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که احتمال دارد فرمان دوم اصلاح نظام انتخاباتی نیز رد شود.

احتمال دارد فرمان دوم اصلاح نظام انتخاباتی نیز رد شود
احتمال دارد فرمان دوم اصلاح نظام انتخاباتی نیز رد شود

نذیر احمدزی یک عضو ولسی جرگه گفت:

" به کمیسیون‌های مربوطه این فرمان رسیده‌است تا جایی که من آگاه هستم این فرمان از سوی اکثریت کمیسیون‌ها رد شده‌است زیرا این فرمان مغایر با قانون اساسی کشور است و رد خواهد شد. ما قبلاً با رئیس جمهور موافقه کرده بودیم تا یک طرح قانونی را بفرستد تا ما صرفاً در آن تغییرات بیاوریم."

با این همه پرسش‌های بمیان می آید که سر انجام سرنوشت اصلاحات انتخاباتی چه خواهد شد و آیا راه‌های قانونی دیگری نیز در این مورد وجود دارد یا خیر؟

کبیر رنجبر رئیس انجمن حقوقدانان دیموکرات افغانستان در پاسخ به این پرسش‌ها چنین می‌گوید:

کبیر رنجبر رئیس انجمن حقوقدانان دیموکرات افغانستان
کبیر رنجبر رئیس انجمن حقوقدانان دیموکرات افغانستان

"یگانه راه قانونی آن اینست که اکنون ریاست جمهوری طرح اصلاح انتخاباتی را در چوکات یک طرح قانونی به ولسی جرگه بفرستد که آن زمان در صورت آوردن تغییرات و تعدیلات از سوی ولسی جرگه، رئیس جمهور حق ویتو را داشته، اما اگر فرمان تقنینی رد شد دیگر باطل است."

موسسه نظارت از انتخابات افغانستان یا آیوا نیز می‌گوید، وضعیت نامعلوم اصلاحات انتخاباتی، آنان را نگران کرده‌است.

جانداد سپین غر رئیس این موسسه گفت که حکومت در آوردن اصلاحات انتخاباتی جدی نیست و فرصت برای برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها بگونه شفاف آن، در حال از دست رفتن است.

حکومت ۲۴ ماه میزان سال خورشیدی را برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها تعیین کرده است، اما نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که اگر اراده حکومت چنین باشد فکر نمی‌کنند انتخابات در زمان معین آن برگزار شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG