لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

"حمله بر ملا منصور نمایانگر تغییر در پالیسی امریکا است"


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش مطلبی را درمورد افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان حمله طیاره بی پیلوت بر رهبر طالبان نمایانگر یک تغیر در سیاست امریکا است.

روزنامه از قول مقامات نوشته که می‌گویند، بعد از ماه ها تلاش های ناکام پاکستان برای میانجیگری در مذاکرات صلح افغانستان، حمله طیاره بی پیلوت امریکایی بر رهبر طالبان نمایانگر قطع پالیسی های گذشته امریکا و تغیر در آن است.

رئیس جمهور امریکا دیروز خبر کشته شدن ملا اختر محمد منصور را تائید کرد ولی طالبان تا ناوقت دیروز عکس العمل رسمی از خود در این مورد نشان نداده بودند.

شماری از طالبان مربوط به گروه ملا اختر محمد منصور به روز یکشنبه خبر کشته شدن رهبر شانرا رد نموده و گفتند ملا منصور در محل حادثه حضور نداشت.

نیویارک تایمز می‌نویسد حتی در صورت کشته نشدن ملا اختر محمد منصور هم این حمله یک حمله قابل ملاحظه بود زیرا این اولین حمله طیاره بی پیلوت امریکایی در بلوچستان بود، جاییکه گفته می‌شود مقر بالفعل رهبری طالبان است.

نیویارک تایمز می‌نویسد مرگ ملا اختر محمد منصور که برای تحکیم قدرت اش بالای یگ گروه از هم پاشیده تلاش داشت، این گروه شورشی را با دومین خلاء بزرگ در رهبری در ظرف یکسال مواجه ساخته است.

هندوستان تایمز

هندوستان تایمز در شماره اخیرش مطلبی متفاوتی را درمورد افغانستان به نشر رسانیده و در آن به بندر تجارتی چابهار تمرکز نموده است.

به نوشته روزنامه، هند به روز دوشنبه یک توافق تاریخی سه کشوری را برای انکشاف بندر ستراتیژیک چابهار در ایران امضا کرد.

این بندر هند را از راه افغانستان با پول و وقت کمتر با اروپا وصل می‌کند.

به نوشته روزنامه، انکشاف بندر چابهار نه تنها به دهلی جدید اجازه خواهد داد بدون گذشتن از پاکستان به بازارهای جهانی دست یابد بلکه این بندر هند را کمک خواهد کرد با نفوذ روز افزون چین در بحر هند مقابله کند.

ولی راهء این پروژه از طریق افغانستان از نگاه امنیتی یک درد سر است.

به نوشته هندوستان تایمز، هند قبلاً ۶۸۰ میلیارد روپیه را در احداث شاهراه ۲۲۰ کیلومتری در افغانستان مصرف کرده است که به چابهار می‌انجامد ولی کابل به دهلی جدید هُشدار داده است که آمادهء حملات احتمالی عناصر حمایت شده از سوی پاکستان باشد که می‌توانند کار احداث این پروژه را خدشه دار سازند.

XS
SM
MD
LG