لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

با کشته شدن ملا منصور زمینه مذاکرات صلح مساعدتر شده‌است؟


ناتو می‌گوید، ملا اختر محمد منصور یک مانع عمده در راۀ صلح افغانستان بود.

به گفتۀ سرمنشی ناتو، گروه طالبان تحت رهبری ملا منصور نه تنها حملات مرگبار را علیه غیر نظامیان و نیروهای افغان راه اندازی کرده بلکه تهدید جدی برای نیروهای امریکایی و ناتو هم بشمار می‌رفت.

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو این را در یک اعلامیۀ که در مورد کشته شدن رهبر طالبان نشر شده، گفته‌است.

به گفتۀ وی، مقامات امریکایی و افغان کشته شدن ملا منصور را در یک حمله تائید کرده‌اند.

تهدید جدی برای نیروهای امریکایی و ناتو هم بشمار می‌رفت.
تهدید جدی برای نیروهای امریکایی و ناتو هم بشمار می‌رفت.

این در حالیست که پاکستان وقوع این حمله را محکوم کرده و در اعتراض به آن سفیر امریکا در اسلام آباد را بروز دوشنبه احضار کرد.

اسلام آباد راه اندازی این حمله از سوی امریکا را نقض حاکمیت ملی پاکستان خوانده‌است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات پاکستانی به سفیر امریکا دیوید هیل گفته‌اند که چنین اقدامات تلاش‌های گروه هماهنگی چهارجانبه پیرامون صلح افغانستان را متضرر می‌سازد.

با آنکه پاکستان و گروه طالبان تا کنون رسماً کشته شدن ملا اختر محمد منصور را تائید نکرده‌اند اما گزارش‌ها می‌گویند که مقامات پاکستانی جسد ملا منصور را به اعضای گروه طالبان سپرده‌اند.

رویترز همچنان به نقل برخی از منابع طالبان می‌گوید، یک شورای یازده نفری از سوی طالبان تعیین شده تا چگونگی هدف قرار گرفتن ملا اختر محمد منصور را بررسی کند.

به گفتۀ منابع، ملا منصور زمانی هدف حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی قرار گرفت که از خاک ایران داخل پاکستان شده بود و گفته می‌شود که وی در ایران از آنعده از دفاتر طالبان که به تازگی آغاز به فعالیت کرده‌اند، دیدن می‌کرد و از این پیش هم چندین بار به ایران سفر کرده بود.

اما ایران این همه ادعا ها را رد می‌کند.

منشی عمومی ناتو همچنان گفته‌است که ملا اختر محمد منصور یک مانع عمده در راه صلح افغانستان بود و با کشته شدن او فرصت برای مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان مساعد می‌شود.

پیش از اظهارات ینس استولتنبرگ، بارک اوباما و برخی از دیگر مقامات بلند رتبه امریکایی نیز کشته شدن ملا اختر محمد منصور را تائید کرده و آن را یک گام اساسی در تلاش‌های صلح افغانستان عنوان کردند.

اما سوال اینجاست که آیا پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور زمینه برای راه اندازی مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مساعدتر شده‌است؟

سمیع یوسفزی یک‌تن از کارشناسان مسایل افغانستان و پاکستان در پاسخ به رادیو آزادی گفت:

مذاکرات صلح به رهبر جدید طالبان هم آسان نخواهد بود.
مذاکرات صلح به رهبر جدید طالبان هم آسان نخواهد بود.

"بعد از کشته شدن ملا منصور روشن نیست که طالبان بسوی مذاکرات میایند یا خیر اما اگر طالبان درگیر اختلافات داخلی بمانند که یک گروه آن مایل به مذاکره و گروه دیگر به مذاکره حاضر نشود فکر کنم که مذاکرات صلح به رهبر جدید طالبان هم آسان نخواهد بود."

برخی از قوماندان‌های طالبان به رویترز گفته‌اند که تلاش‌های شانرا برای تعیین رهبری جدید این گروه آغاز کرده‌اند و قرار است برای انتخاب رهبر جدید از دقت کار بگیرند.

در گزارش‌ها از ملا یعقوب فرزند ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان و سراج‌الدین حقانی برای رهبری جدید گروه طالبان نام گرفته می‌شود.

سراج‌الدین حقانی رهبر شبکه حقانی که مسئولیت حمله اخیر شهر کابل را به عهده گرفت، اما گروه طالبان به رهبری ملا رسول که گروه رقیب ملا منصور خوانده می‌شود می‌گوید؛ اگر رهبری جدید طالبان به مشوره تمامی اعضای طالبان انتخاب نشود قابل پذیرش نخواهد بود.

عبدالمنان نیازی سخنگوی گروه طالبان به رهبری ملا رسول به رادیو آزادی گفت:

مؤسسین یک بنیاد فتنه یکبار دیگر گرد هم آمده اند.
مؤسسین یک بنیاد فتنه یکبار دیگر گرد هم آمده اند.

"این‌ها توسط ده یا پانزده نفر که تأسسیس یک بنیاد فتنه را ایجاد کرده بودند یکبار دیگر گرد هم آمده‌اند تا رهبری جدید طالبان را تعیین کنند. ما اعلان می‌کنیم تا زمانیکه رهبری طالبان از سوی شورای اهل الحق در سرتاسر افغانستان انتخاب نشود هر کسی که باشد از هر خانواده که باشد مورد پذیرش ما نخواهد بود."

نماینده‌های حکومت افغانستان و طالبان برای بار اول رسماً در ماه جولای ۲۰۱۵ میلادی در شهر مری پاکستان مذاکره کردند اما این گفتگوها پس از نشر خبر مرگ ملا عمر رهبر پیشین طالبان با تأخیر مواجه شد.

برخی از آگاهان بدین باور اند که ممکن کشته شدن ملا اختر محمد منصور نیز مذاکرات صلح افغانستان را با مشکلات مواجه کند.

XS
SM
MD
LG