لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۵

شورای عالی صلح رهبر جدید طالبان را به پروسه صلح دعوت کرد


د افغانستان د سولې عالي شورا
د افغانستان د سولې عالي شورا

شورای عالی صلح افغانستان همزمان با اعلام رهبر جدید طالبان مسلح از این گروه خواست تا به پروسه صلح یکجا شود.

این خواست شورای عالی صلح به روز چهارشنبه پس از تائید خبر کشته شدن ملا اختر محمد منصور از سوی طالبان و تعیین مولوی هبت‌الله به حیث جانشین وی مطرح گردید.

با آنکه شورای عالی صلح افغانستان پیش بینی در مورد چگونگی عملکرد مولوی هبت‌الله رهبر جدید طالبان را قبل از وقت می‌خواند، اما یکبار دیگر روی خواست‌اش مبنی بر پیوستن این گروه به صلح تأکید می‎کند.

عطاالرحمن سلیم معاون این شورا روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت پیام قبلی حکومت افغانستان مبنی بر یکجا شدن گروه طالبان به روند صلح را باز هم تکرار می‎کند.

جنگ راه حل نیست.
جنگ راه حل نیست.

آقای سلیم می‌گوید:

"از تمام طالبان خواست ما اینست که جنگ راه حل نیست، از این‌ها هم خواهش می‌کنم صلح را که خواست اسلامی و حرف قرآنی است در نظر گرفته و به این پروسه بپیوندند، از طریق تفاهم بین‌الافغانی و یا هر مجرای که خودشان لازم می‌بینند به وضعیت فعلی که مخالفت مسلحانه یا جنگ مسلحانه در برابر مردم افغانستان است، خاتمه دهند."

این خواست پس از آن مطرح می‌شود که طالبان مسلح صبح روز چهارشنبه با نشر خبرنامۀ کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین این گروه را تائید و مولوی هبت‌الله آخندزاده را بحیث رهبر جدید شان اعلام کردند.

در خبرنامه که طالبان به رسانه‌ها فرستاده‌اند گفته شده که مولوی هبت‌الله آخندزاده پس از غور و مصلحت به حیث جانشین ملا اختر محمد منصور تعیین شده‌است.

در اعلامیه از سراج‌الدین حقانی و ملا یعقوب پسر ملا عمر رهبر اسبق طالبان بحیث معاونین وی نام برده شده‌است.

اعلامیه از سایر اعضای طالبان خواسته تا به رهبر جدید شان بیعت کرده و مبارزه‌شان را تحت رهبری وی ادامه دهند.

به قول مقام‌های امریکایی، ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان مسلح شام روز شنبه در یک حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در نزدیکی منطقه احمد وال بلوچستان پاکستان کشته شد.

حکومت افغانستان تا کنون در پیوند به تعیین رهبر جدید گروه طالبان تبصره نکرده، اما یک منبع معتبر حکومتی که خواست نامش ذکر نشود به رادیو آزادی گفت تغییر در رهبری طالبان برای حکومت مهم نیست.

به گفته این منبع تا زمانی که پالیسی طالبان نسبت به پیوستن به صلح تغییر نکند در برابر آنان عملیات نظامی ادامه خواهد داشت.

در این میان مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید ملا منصور خواهان صلح نبود و برعکس بر جنگ و خشونت ادامه می‌داد.

ما شبکه حقانی را به حیث مهمترین شبکه عملیاتی طالبان می‌شناسیم.
ما شبکه حقانی را به حیث مهمترین شبکه عملیاتی طالبان می‌شناسیم.

آقای تونر در یک نشست خبری در واشنگتن با آنکه به تعیین رهبر جدید طالبان اشاره نکرد اما از گروه‌های طالبان خواست تا با پروسه صلح یکجا شوند.

آقای تونر می‌گوید:

"ما شبکه حقانی را به حیث مهمترین شبکه عملیاتی طالبان می‌شناسیم، ما در باره رهبری جدید طالبان تبصره‌یی نداریم اما به شمول شبکه حقانی از طالبان می‌خواهیم تا با پروسه صلح یکجا شوند."

از سوی هم شماری از تحلیل گران پسُت رهبر جدید طالبان را تشریفاتی دانسته می‌گویند که حضور مولوی هبت‌الله آخندزاده در رهبری این گروه نمی‌تواند در پیوند به موقف گروه طالبان نسبت به پروسه صلح در کوتاه مدت ثاثیر گذار باشد.

جنگ را باز هم سراج‌الدین حقانی و ملا ذاکر عهده دار خواهند بود.
جنگ را باز هم سراج‌الدین حقانی و ملا ذاکر عهده دار خواهند بود.

احمد سعیدی که یکی از همین کارشناسان است نظرش را در این مورد با رادیو آزادی چنین در میان گذاشت:

"باور من اینست که حضور ملا یعقوب پسر ملا عمر می‌تواند که تا اندازه اعضای طالبان را با هم نزدیک بسازد، اما جنگ را مانند گذشته جنگ پس از این هم مولوی سراج‌الدین و ملا ذاکر عهده دار خواهند بود و پست مولوی هبت‌الله تشریفاتی خواهد بود، من فکر می‌کنم که بخاطر نمایش قدرت طالبان، بزودی حملات، انفجار و انتحار زیادتر خواهد شد."

آقای سعیدی اضافه کرد که در درازمدت چگونگی سود بردن از عملکرد رهبر جدید طالبان، ارتباط خواهد گرفت به همکاری و صداقت پاکستان و شیوه که حکومت افغانستان در این راستا در پیش خواهد گرفت.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG