لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

حکمتیار از طالبان خواست در باره صلح با وی موضع مشترک اختیار کنند


به دنبال کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان مسلح، گلبدین حکمتیار به این گروه مشوره یکجا شدن با حزب اسلامی و دست برداشتن از مخالفت و جنگ را داده است.

شورای عالی صلح افغانستان این اقدام آقای حکمتیار را بی پیشینه خوانده و می‌گوید که آنرا به فال نیک می‌گیرد.

عطا الرحمن سلیم معاون این شورا روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که مصالحه با گلبدین حکمتیار می‌تواند الگو برای دیگر گروه های مخالف دولت باشد:

مصالحه با گلبدین حکمتیار می‌تواند الگو برای دیگر گروه های مخالف دولت باشد.
مصالحه با گلبدین حکمتیار می‌تواند الگو برای دیگر گروه های مخالف دولت باشد.

"اول خواستی را که آقای حکمتیار از طالبان کرده است این خود خوش آیند است و برای ما امیدوار کننده است و خوش هستیم که حکمتیار صاحب بالاخره خود هم به روند صلح پیوست و از طالبان هم می‌خواهد که به این روند یکجا شوند و این پیام از سوی وی یک اقدام بی پیشینه است."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که گلبدین حکمتیار از طالبان تقاضا کرده که با حزب اسلامی به رهبری وی یکجا شده و از جنگ و مخالفت دست بردارند.

آقای حکمتیار در پیامی که به رسانه ها فرستاده گفته است که مشوره وی به طالبان این است که با در نظر داشت شرایط حساس افغانستان، برای حل بحران و در ارتباط به صلح و آینده این کشور موضع مشترک با وی را اختیار کنند.

هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و شورای عالی صلح افغانستان هفته گذشته روی یک طرح ابتدایی به توافق رسیدند و نسخه این طرح بخاطر بررسی به رئیس جمهور اشرف غنی و آقای حکمتیار فرستاده شد.

عطا الرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح همچنان گفت، اگر طالبان کدام طرح پیشنهادی در خصوص مذاکرات صلح دارند به گفته وی شورای عالی صلح افغانستان حاضر است با آنها روی آن کار کند.

طالبان مسلح تا هنوز در مورد این خواست گلبدین حکمتیار چیزی نگفته اند.
طالبان مسلح تا هنوز در مورد این خواست گلبدین حکمتیار چیزی نگفته اند.

طالبان مسلح تا هنوز در مورد این خواست گلبدین حکمتیار چیزی نگفته اند اما پیش از این گفتگو با حکومت افغانستان را رد کرده اند.

در این حال برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند که رهبران طالبان مسلح هرگز به این خواست گلبدین حکمتیار لبیک نخواهند گفت.

خالد پشتون یک عضو این جرگه به رادیو آزادی گفت که این پیام گلبدین حکمتیار می‌تواند بر طالبان عادی تأثیر گذار باشد:

"در این هیچ شک نیست که رهبران طالبان این نظر را رد می‌کنند و اصلاً در این راه قدم نخواهند گذاشت اما طالبان عادی که در ولایات جنگ دارند برای آنها این بسیار یک پیام خوب است و حداقل به آنان یک رهنمود می‌شود."

در این میان آگاهان امور سیاسی می‌گویند که این پیام گلبدین حکمتیار جنبه عملی ندارد چون به گفته آنان حزب اسلامی و طالبان مسلح در مورد وضعیت کنونی افغانستان طرز دید متفاوت دارند.

عبدالله واحد یار یکی از این آگاهان می‌گوید که در کل کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان مسلح می‌تواند برخی از طالبان را تشویق به گفتگو های صلح با حکومت افغانستان بکند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG