لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

در ولسی جرگه افغانستان روی سقوط احتمالی ارزگان بحث می‌شود


شورای ملی افغانستان
شورای ملی افغانستان

ولسی جرگه افغانستان وضعیت ارزگان و برخی ولایات دیگر را نگران کننده می‌خوانند.

هیئت اداری و شماری از عضای ولسی جرگه افغانستان از وضعیت برخی ولایات بخصوص ارزگان ابراز نگرانی کرده و برخی از اعضای این جرگه از احتمال سقوط این ولایت سخن می‌زنند.

اعضای این جرگه از حکومت خواستند تا تدابیر امنیتی را شدت بخشیده و اجازه ندهد که ارزگان با سقوط مواجه شود.

ظاهر قدیر معاون اول این جرگه که رهبری نشست عمومی روز چهار شنبه را نیز بر عهده داشت از وزارت‌های دفاع و داخله و ریاست عمومی امنیت ملی خواست تا مسایل امنیتی کشور را با جدیت تعقیب کنند.

وضعیت امنیتی ولایت ارزگان خراب است.
وضعیت امنیتی ولایت ارزگان خراب است.

آقای قدیر می‌گوید:

"از ارگان‌های امنیتی می‌خواهیم تا به وضعیت امنیتی کشور به خصوص ارزگان توجه جدی داشته باشد و چون ارزگان یک ولایت استراتیژیک است و وضعیت امنیتی‌اش خراب است ما بالای وزارت‌های دفاع و داخله و امنیت ملی صدا می‌زنیم که به امنیت این ولایت توجه جدی کنند."

عبدالله بارکزی نماینده ولایت ارزگان در ولسی جرگه گفت که این ولایت از سه ماه به این‌سو در محاصره قرار دارد.

آقای بارکزی می‌گوید، اگر حکومت مرکزی به امنیت ولایت ارزگان توجه نکند، ممکن این ولایت با سقوط مواجه شود.

بارکزی: ارزگان عنقریب در حال سقوط است.
بارکزی: ارزگان عنقریب در حال سقوط است.

وی می‌افزاید:

"ولایت ارزگان عنقریب در حال سقوط است شاهراه ارزگان-قندهار مسدود است مردم در وضعیت دشواری در آنجا بسر می‌برند راه شش ولسوالی به مرکز مسدود شده‌است."

شماری از وکلای دیگر نیز وضعیت امنیتی در ولایات هلمند، فراه، کندز، بغلان و شماری ولایات دیگر را نگران کننده خوانده و می‌گویند که طالبان مسلح حملات شان را شدت بخشیده‌اند.

اما وزارت دفاع افغانستان با آنکه تهدیدات امنیتی در برخی ولایات را می‌پذیرد، احتمال سقوط ولایت ارزگان و شماری مناطق دیگر را رد می‌کند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"وزارت دفاع در نظر دارد تا در هر جایکه امنیت ضغیف باشد و با تهدید مواجه باشد در آنجا وظیفه‌اش را انجام دهد در ارزگان هم عملیات ما جریان دارد مشکلات موجود است اما هیچ ولایتی سقوط نمی‌کند ما تحرکات دشمن را تائید می‌کنیم اما این را پذیرفته نمی‌توانیم که کدام ولایت سقوط کند."

هیچ ولایتی سقوط نمی‌کند.
هیچ ولایتی سقوط نمی‌کند.

آقای وزیری افزود که هم‌اکنون ۱۸ عملیات مشترک نیروهای امنیتی و کوماندو در ۱۳ ولایت افغانستان جریان دارد که دست آوردهای نیز داشته‏است.

رئیس جمهور و برخی مقامات افغان قبل از این گفته‏اند که مخالفین مسلح حکومت تلاش دارند تا در افغانستان برای شان جغرافیه پیدا کنند.

اما آنان اطمینان داده‎اند که نیروهای امنیتی افغان اجازه نخواهند داد که طالبان مسلح به این تلاش شان دست یابند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG