لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

ارگ: در مقابل آنانیکه صلح نمی‌خواهند جنگ دوام خواهد داشت


حکومت افغانستان می‌گوید، دروازه‌های صلح به روی افراد و گروه‌های باز اند که می‌خواهند با حکومت صلح کنند.

حکومت افغانستان درعکس‌العمل به اظهارات اخیر رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا یکبار دیگر تأکید کرد که در برابر آنانی به مبارزه خود دوام می‎دهد که صلح نمی‎خواهند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیروز در صحبتی با رادیو آزادی گفت، در صورتی که رهبر جدید طالبان هم راه جنگ و تشدد را در پیش گیرد، به سرنوشت ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین این گروه مواجه خواهد شد.

شاه حسین مرتضوی افزود، موقف حکومت این است که صلح با آنانی ممکن خواهد بود که راه مذاکره و گفتگو را در پیش بگیرند.

اگر ملا هبت‌الله به مسیر رهبران گذشته خود ادامه دهد، به سرنوشت ملا منصور مواجه خواهد شد.
اگر ملا هبت‌الله به مسیر رهبران گذشته خود ادامه دهد، به سرنوشت ملا منصور مواجه خواهد شد.

آًقای مرتضوی می‌گوید:

"آن بخش گروه‌های که تلاش دارند، به کشتار مردم افغانستان ادامه بدهند، به جنایت ادامه بدهند و رابطۀ شان را با حلقات تروریستی قطع نکنند، نیروهای امنیتی افغان با تمام توان در برابر آنها ایستاده‌گی می‌کنند و رهبری جدید طالبان اگر قرار شود که به مسیر رهبران گذشته خود ادامه بدهد، آن هم به سرنوشت اختر منصور مواجه خواهد شد."

بر اساس گزارش‌ها ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان که در هفتۀ جاری در نتیجۀ حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد، مخالف مذاکره صلح با حکومت افغانستان بود.

طالبان مسلح روز دوشنبه ملا هبت‌الله آخندزاده را به حیث رهبر جدید خود انتخاب کردند.

این در حالیست که بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا پس از نشر این خبر گفت که طالبان برای رسیدن به اهداف شان هنوز هم راه تشدد و خشونت را در پیش می‌گیرند. او تأکید کرد که امریکا از حکومت منتخب افغانستان و قانون اساسی این کشور، حمایت می‎کند.

رئیس جمهور بارک اوباما که برای اشتراک در اجلاس رهبران هفت کشور صنعتی جهان به جاپان رفته، در یک نشست خبری گفت، می‎پذیرد که او شاهد یک شریک مایل به مذاکره در رأس گروه تندرو طالبان، نخواهد بود.

طالبان قادر به اشغال افغانستان نخواهند بود.
طالبان قادر به اشغال افغانستان نخواهند بود.

آقای اوباما افزود:

"اگر چه توقع من نیست اما امید دارم، مرحلۀ برسد که طالبان پی‎ببرند که آنها قادر به اشغال این کشور نخواهند بود و آنچه نیاز دارند این است که وارد گفتگوهای جدید مصالحه شوند که رهبری آن به دست افغان‌ها باشد و من فکر می‌کنم که اگر این کار شود امریکا و دیگران در جامعه جهانی از آن حمایت خواهند کرد. اما من تردید دارم که این به زودی واقع شود."

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه می‎گوید، با مرگ رهبر طالبان وضعیت امنیتی در افغانستان رو به خرابی بوده، بهبود نخواهد یافت.

با مرگ ملا منصور وضعیت امنیتی در افغانستان رو به خرابی بوده.
با مرگ ملا منصور وضعیت امنیتی در افغانستان رو به خرابی بوده.

خبرگزاری ایتارتاس از قول ماریا زخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نقل کرده که می‎گوید، کشته شدن ملا اختر محمد منصور امکان دارد وضعیت امنیتی را در افغانستان خراب سازد و همچنان امکانات آغاز گفتگوهای صلح طالبان و حکومت افغانستان را تضعیف نماید.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه که دیروز در مسکو با خبرنگاران صحبت می‎کرد، گزارش‎های را رد کرد که گویا این کشور با ملا اختر محمد منصور تماس داشته و با او گفتگو کرده‎است.

XS
SM
MD
LG