لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

مرتضوی: کشورهای همسایه و منطقه نباید با تروریستان همکاری کنند


شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

پس از نشر گزارش‌ها در خصوص همکاری ایران با طالبان مسلح ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید همکاری با گروه‌های تروریستی از سوی کشورهای منطقه وهمسایه می‌تواند در درازمدت روابط کشورها را متضرر سازد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی هر چند به طور مشخص در این خصوص از ایران نام نگرفت، اما از تمام کشورهای منطقه و همسایه تقاضا کرد که با گروه‌های تروریستی همکاری نکنند.

وی گفت:

"ضرورت ایجاب می‌کند که کشورهای منطقه شرایط را درک کرده و با تروریست‌ها همکار نشوند و مهم تر از همه انتظار حکومت افغانستان این است که کشورهای همسایه رابطه شان با دولت افغانستان دولت محور باشد نه اینکه با گروه‌ها، افراد و اشخاص جداگانه در تماس باشند."

آقای مرتضوی همچنان از کشورهای منطقه می‌خواهد تا بجای همکاری با گروه های تروریستی، همکار افغانستان در مبارزه بر علیه این گروه‌ها شوند.

فرانس مایکل ملیبن نماینده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان به تازه گی در صحبت با مجله فارن پالیسی بریتانیا گفته است که ایران برای متوقف کردن گسترش ساحه نفوذ گروه داعش همکاری با طالبان را آغاز کرده‌است.

از سوی دیگر دو مقام دفاعی امریکا که نخواسته اند نام‌های ‌شان ذکر شود نیز به فارن پالیسی گفته اندکه با در نظرداشت تلاش‌های تهران در برابر داعش در عراق و سوریه نگرانی ایران از حضور این گروه در افغانستان قابل تعجب نیست.

قبل از این نیز گزارش‌های مبنی بر حمایت ایران از گروه طالبان توسط برخی رسانه ها به نشر رسیده و در آن گفته شده که ایران برای آنان سلاح فراهم می‌کند.

اما برخی رسانه ها گزارش داد اند که مهدی هنردوست سفیر ایران در پاکستان، در یک نشست روز جمعه در اسلام آباد همکاری ایران با طالبان را رد کرده‌است.

در این حال کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان می‌گوید حکومت این کشور به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را برطرف ساخته و کشورهای همسایه را قناعت بدهد.

صالح محمد صالح یک عضو این کمیسیون سفارش می‌کند که در این خصوص حکومت افغانستان باید از جهان خواهان همکاری شود.

وی گفت:

"اگر به گفتن باشد از چقدر وقت به این طرف است که صدای ما بر علیه پاکستان بلند شده اما کسی گوش نمی‌کند، ایران هم همین رقم ما باید این توانمندی را پیدا کنیم که به شورای امنیت شکایت کنیم و اسناد و شواهد را به آنها ارایه کنیم تا آنها همکاری بکنند که چه گونه می‌شود که در منطقه صلح بیاید و جنگ ختم شود."

در این حال کارشناسان افغان نیز روی همین مسئله تاکید کرده و می‌گویند افغانستان همواره از سوی ایران و پاکستان دو کشورهمسایه اش آسیب پذیر بوده‌است.

میرویس امرخیل کارشناس افغان می‌گوید، کشورهای همسایه به شمول ایران و پاکستان ظاهراً خود را دوست افغانستان معرفی کرده اما در پشت پرده بخاطر رسیدن به اهداف شان طالبان را همکاری کرده و تلاش ادامه جنگ بر علیه مردم و حکومت افغانستان را دارند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG