لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

ولسی جرگه: با آسیب دیده‌های حوادث طبیعی کمک‌ لازم نشده است


ولسی جرگه مسئولان کمیته رسیدگی به حوادث طبیعی را بخاطر آنچه عدم توزیع کمک به آسیب دیدگان از این حوادث در ولایات خوانده شده‌است، استجواب کرد.

برخی از اعضای ولسی جرگه از روند کمک رسانی به آسیب دیدگان سیلاب‌های اخیر انتقاد کرده و تأکید می‌کنند که برای خانواده‌های آسیب دیده کمک‌های لازم صورت نگرفته است.

ولسی جرگه به همین هدف در اجلاس استجوابیه روز شنبه مسئولان کمیته رسیدگی به حوادث طبیعی را فرا خوانده و از روند کمک رسانی به آسیب دیدگان اصلی انتقاد کردند.

شکریه پیکان نماینده ولایت کندز گفت که کمک‌های پلان شده از سوی این کمیته برای افراد مستحق نه بلکه برای افراد غیر مستحق به اساس واسطه و شناخت توزیع شده‌است.

وی گفت:

" از طرف کمیته اضطرار کمک مواد خوارکه که برای بیجاه شدگان صورت می‌گیرد به طورعادلانه توزیع نمی‌شود این کمک‌ها غارت می‌شود و حیف و میل می‌گردد و بس خلاص."

از سوی هم شهزاده شاهد نماینده مردم کنر در ولسی جرگه گفت، بیش از بیست تن از اعضای دو خانواده در دو حادثه جداگانه حوادث طبیعی در ولایت کنر جان باختند اما از سوی این کمیته به وضعیت آنان توجه صورت نگرفت.

شهزاده شاهد
شهزاده شاهد

وی افزود:

"در سال جاری بالای خانه یک نفر در ولسوالی سوکی ۹ تن از اعضای این خانواده به اثر فروریختن کوه زیر خاک شدند و همچنان در روزهای اخیر که باران‌ها افزایش یافت بالای خانه یک تن دیگر کوه بالای خانه‌اش فروریخت و تمام اعضای خانواده‌اش به شهادت رسید حتی از سوی حکومت یک فاتحه گیری هم نشد و نه کدام نماینده آمده و با این خانواده ابراز همدردی کرد."

اعضای ولسی جرگه خواهان ارایه معلومات از سوی مسئولان کمیته رسیدگی به حوادث طبیعی با خانواده‌های آسیب دیده شدند.

ویس برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی در این نشست گفت که وقوع حوادث طبیعی در بیست و چهار ولایت کشور مردم را متضرر ساخته و برای آنان خسارات مالی و جانی وارد کرده‌است.

آقای برمک گفت که آنان تلاش کردند در حد امکان کمک‌ها را برای افراد آسیب دیده در این ولایات توزیع نمایند.

ویس برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی
ویس برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی

وی گفت:

"کمک‌های توزیع شده مجموعاً برای یازده هزار و یکصد و شصت و یک فامیل آسیب دیده ناشی از حوادث طبیعی و غیر طبیعی که بیشتر ناامنی‌ها و جنگ‌ها می‌باشد پول نقد و بسته مواد طبی و غیرطبی کمک شده‌است."

آقای برمک همچنان گفت که در اثر وقوع حوادث طبیعی اخیر در بیست و چهار ولایت کشور ۱۸۲ تن کشته و ۸۲ تن زخمی و۲۹۶۰ خانه تخریب شده‌است.

مسئولان کمیته حالات اضطرار گفتند که پلان‌های کمک رسانی کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت را برای آسیب دیدگان ترتیب کرده و به همکاری مالی جامعه جهانی و حکومت افغانستان آنرا تطبیق می‌کنند.

با وجود دادن اطمینان از سوی مسئولان این کمیته اعضای ولسی جرگه گزارش ارایه شده در مورد حوادث را در مطابقت به تعداد قربانیان ندانستند.

نعمت الله غفاری معاون دوم ولسی جرگه در پایان نشست استجوابیه به کمیسیون‌های این جرگه وظیفه سپرد تا گزارش مسئولان کمیته را دوباره بررسی کرده و آنان را بخاطر پاسخگویی به سوالاتی که جواب آن ارایه نشده‌است، دوباره فرا بخوانند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG