لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

نیروهای عراق برای حمله بالای شهر فلوجه آمادگی می‌گیرند


قوماندان عمومی نیروهای عراقی در عملیات نظامی فلوجه به خبرگزاری فرانس پرس گفت، قوای مبارزه با تروریزم، نیروهای واکنش سریع پولیس و جنگجویان قباییلی عراق به کمپ‌های طارق و مزرعه در اطراف شهر فلوجه رسیده‌اند.

عبدالوهاب السعدی گفت، این نیروها برای آزاد سازی شهر فلوجه از چنگ گروه داعش داخل شهر خواهند شد.

شهر فلوجه که در ۵۰ کیلومتری غرب بغداد پایتخت عراق موقعیت دارد، یکی از دو شهرهای عراق است که تا هنوز در تسلط گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش قرار دارد.

صباح النعمان سخنگوی نیروهای مبارزه با تروریرم عراق استقرار این نیروها در اطراف شهر فلوجه را تایید کرد، اما در مورد زمان حمله بر این شهر چیزی نگفت.

هزاران تن از نیروهای عراقی از یک هفته به این سو، عملیات بزرگ را برای باز پس گیری شهر فلوجه آغاز کرده‌اند، شهری که جنگجویان گروه دولت اسلامی آن را در سال ۲۰۱۴ تصرف کردند.

اما نهاد‌های امداد رسان بشری در مورد سرنوشت تقریباً ۵۰ هزار تن از غیر نظامیان ابراز نگرانی کرده که تصور می‌گردد، در این شهر گیرمانده باشند.

نصر مفلاحی مسئول شورای نارویژی مهاجرین در یک اعلامیه گفته است: "صد‌ها تن به اطراف شهر فلوجه از ترس جنگ و گرسنگی بیجا شده‌اند."

به گفته وی، هزاران تن دیگر بدون کدام کمک در داخل این شهر گیرمانده‌اند.

ملیسا فلیینگ سخنگوی اداره کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران در یک نشست خبری در شهر ژینو سویس از وضعیت شهر فلوجه عراق گفت:

"ما از داخل شهر فلوجه گزارش‌های از افزایش اعدام‌های مردان و پسران جوان در دست داریم که جنگ در صفوف داعش را رد کرده‌اند. گزارش‌های دیگر حاکی از آن اند که تعدادی بخاطر تلاش برای فرار از شهر، یا سربریده و یا شلاق زده شده‌اند."

شورای نارویژی مهاجران گفت، از جمع پنجاه هزار ملکی‌ها در فلوجه، ۲۴۹ خانواده که شمار آنها حدود یک و نیم هزار نفر می‌شود، توانسته اند که در یک هفته گذشته شهر فلوجه را ترک کنند.

ادارۀ کمشنری عالی سازمان ملل متحد می‌گوید، تخمین می‌گردد که هزار جنگجوی افراطی در شهر فلوجه از افراد ملکی سپر انسانی ساخته و اما این اداره همچنان گفت که نیروهای عراقی هم راه‌های تدارکاتی به فلوجه را مسدود کرده که این به نوبۀ خود فرار غیر نظامیان را از این شهر، مانع می‌شود.

XS
SM
MD
LG