لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۱

حکومت افغانستان از تمام گروه‌های مسلح صلح‌خواه استقبال می‌کند


یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان از آمادگی مشروط گروه انشعاب یافته طالبان به پروسه صلح استقبال می‌کند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که آمادگی مشروط گروه انشعاب یافته طالبان به رهبری ملا محمد رسول آخند برای پیوستن به پروسه صلح یک گام مهم برای کاهش یافتن جنگ در کشور است.

دوا خان مینه‌پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که ملا رسول رهبر یک گروه بزرگ از طالبان است و یکجا شدن وی با حکومت افغانستان به نفع هر دو جناح خواهد بود.

آقای مینه‌پال بار دیگر از گروه‌های مخالف مسلح خواست تا به پروسه صلح یکجا شوند در غیر آن همانند ملا اختر محمد منصور در خاک بی‌گانه و در خدمت بیگانه‌ها کشته خواهند شد.

مینه‌‌‌پال: ملا رسول رهبر یک گروه بزرگ از طالبان است.
مینه‌‌‌پال: ملا رسول رهبر یک گروه بزرگ از طالبان است.

آقای مینه‌پال می‌افزاید:

"هر کسیکه دست از خشونت بر می‌دارد، به ویران کردن افغانستان خاتمه می‌دهد برای ما مهم است و ما استقبال می‌کنیم اگر یک فرد یا گروه باشد اما گروه ملا رسول یک گروه بزرگ اند."

به تازه‌گی روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا نوشته‌است که گروه انشعاب یافته طالبان به پروسه صلح افغانستان ابراز علاقه‌مندی نشان داده‌اند.

به نقل از روزنامه، ملا عبدالمنان نیازی معاون این گروه انشعاب یافته که در میان حدود ۲۰۰ تن از هوادران‎اش در جنوب کشور صحبت می‎کرد، گفته‎است که شرایط آنان برای پیوستن به پروسه صلح اینست که شریعت اسلامی نافذ شود و نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.

اما ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، در صورتیکه شرایط آنان فراتر از قوانین کشور نباشد قابل قبول حکومت خواهد بود.

پس از مرگ ملا عمر رهبر پیشن طالبان، طالبان به دو دسته تقسیم شدند یک گروه به رهبری ملا اختر محمد منصور و گروه دیگر به رهبری ملا محمد رسول آخند.

پیش از این نیز گروه طالبان به رهبری ملا اختر محمد منصور شرایط همانند را برای صلح با حکومت افغانستان مطرح کردهاند.

اما داود کلکانی عضو کمیسیون روابط بینالمللی ولسی جرگه میگوید که تفاوت در موقف گیریهای این دو گروه انشعاب یافته طالبان در روند گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان اینست که ملا رسول زیر بار آی اس آی پاکستان نیست و گفتگوهای صلح با این گروه میتواند به زودی نتیجه بدهد.

گروه طالبان به رهبری ملا محمد رسول آخند هواداران زیادی در چندین ولایت افغانستان دارد.

در همین‎حال شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید که آماده‎گی مشروط این گروه انشعاب یافته برای صلح می‎تواند دیگر گروه‎های مخالف مسلح را از جمله ملا هبت‎الله رهبر جدید طالبان را به این پروسه تشویق کند.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا از رهبری این گروه انشعاب یافته طالبان خواست تا برای رأی زنی و دیالوگ به میز مذاکره حاضر شوند.

ما آمادۀ گفتگو با افراد ملا رسول آخند می‌باشیم.
ما آمادۀ گفتگو با افراد ملا رسول آخند می‌باشیم.

آقای اوچقون می‌گوید:

"هیچ‌گونه مانع از طرف حکومت و شورای عالی صلح وجود ندارد، ما به نمایندگی از دولت و ملت افغانستان آمادۀ گفتگوهای باز با افراد ملا رسول آخند می‌باشیم."

پیش از این حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار وارد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان شده‌است.

شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که موضع‌گیری تند حکومت در برابر مخالفان مسلح و به دنبال آن کشته شدن ملا اختر محمد منصور بالای موقف طالبان مسلح تأثیر گذاشته‎است.

یونس فکور یکی از این آگاهان بدین باور است که اکنون طالبان مسلح و حامیان شان تحت فشار بین‎المللی و حکومت افغانستان قرار گرفته، از همینرو گزینۀ صلح را در پیش گرفته‌اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG