لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۷

عکس‌العمل افغان‌ها در مورد تصمیم اخیر پاکستان


اقدام اخیر پاکستان مبنی بر تأکید داشتن ویزه برای عبور افغان‌ها از مسیر تورخم به پاکستان که قرار است از اول ماه جون میلادی عملی گردد با مخالفت‌های شماری زیادی از مسافرین این مسیر مواجه شده‌است.

آنان می‌گویند که این کار خسارات مالی را به هر دو طرف وارد کرده و موجب قطع روابط میان باشندگان دو طرف خط دیورند و روابط اجتماعی خواهد شد.

هاشم، احمد اقبال و فواد اکبری سه تن از این افراد در صحبت با رادیو آزادی از حکومت خواستند تا با استفاده از روابط سیاسی و عرف دیپلوماتیک این معضل را هر چه زودتر حل کند.

وی گفت:

"نفوس زیاد در پاکستان است، خانه مردم و قوم ما است، رفت و آمد ما است این راه که بند شود پس با مشکلات زیادی دچار خواهیم شد."

"حالا مشکلات زیاد است و حکومت ها باید مشکل مردم را در نظر بگیرند."

"مقامات افغان باید با پاکستان صحبت کند که مردم را بدون ویزه و یا پاسپورت رها کند."

ده روز قبل سفارت پاکستان در کابل گفت که برای جلوگیری از عبور عناصر مخرب، پس از پایان ماه جاری میلادی هیچ افغان بدون ویزه حق عبور از بندر تورخم را ندارد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که نیروهای سرحدی افغان مانع اعمار تأسیسات نظامی از سوی ملیشه‌های پاکستانی در نقطه صفری خط دیورند شدند.

در این حال اختر منیر مسئول مطبوعاتی سفارت پاکستان در کابل به رادیو آزادی گفت که این اقدام هیچ تاثیری بر رفت و آمد افغانها به آن کشور ندارد و سفارت و قنسولگری‌های پاکستان در افغانستان روزانه برای دو تا دو نیم هزار افغان ویزه می‌دهد.

وی گفت:

"آنجا حالا هم خانه دومی شما است، نه کسی مانع شما شده و نه انکار کرده، راه قانونی به دلیلی است که ترورستان هم هستند که رفت و آمد می‌کنند و هیچ چک نمی‌شوند، پس ما می‌خواهیم این را یک شکل قانونی بدهیم تا بتوانیم جلو تخریب کاران را بگیریم."

بندر تورخم یکی از مهمترین بنادر رفت و آمد مردم و واردات اموال تجاری میان افغانستان و پاکستان است.

خواستیم در این مورد نظر وزارت خارجه افغانستان را داشته باشیم اما آنان از صحبت در این مورد خودداری کردند.

در این حال استاد عبدالرحمن درد یکتن از آگاهان سیاسی به رادیو آزادی گفت که امکان دارد این تلاش‌ها برای قطع روابط میان باشندگان دو طرف خط دیورند باشد.

وی افزود:

"رفت و آمد مردم، مریضان و تاجران افغان عوایدی است که پاکستان آنرا با این کار از دست می‌دهد، بر علاوه این آزار و اذیت اقوام به نظر من به زیان دو طرف است و ما از هر دو کشور امیدوار هستیم تا از این تصمیم بدبخت دست بکشند."

دیورند خط فرضی میان افغانستان و پاکستان است که بر اساس معاهده گندمک ایجاد شده و باشندگان دو طرف این خط از یک قوم و دارای یک زبان، فرهنگ و عنعنات می‌باشند و به گفته مردم وضع محدودیت ها به ضرر هر دو طرف است.

آقای درد کارشناس سیاسی می‌گوید که این کار در روابط سیاسی دو کشور تاثیرات خواهد داشت و اگر پاکستان از این اقدامش دست نکشد ذهنیت مردم افغانستان نسبت به حکومت آنان بدتر از قبل خواهد شد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG