لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

تعداد بیجا شده‌ها در افغانستان دو برابر افزایش یافته است


سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، شماری بیجا شدگان داخلی در افغانستان در سه سال اخیر دو برابر افزایش یافته و به گفته این سازمان، جنگ مردم را واداشته تا محلات‌شان را ترک کنند.

سازمان عفو بین‌الملل یا امنیستی انترنشنل می‌گوید، شمار بیجا شده‌ها در سه سال گذشته در افغانستان به یک میلیون و دوصد هزار تن رسیده که در مقایسه با سه سال قبل آن، دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است که بیجا شده‌گان داخلی در افغانستان سرپناه مناسب نداشته، به کمبود مواد غدایی و آب آشامیدنی روبرو بوده، به خدمات صحی ابتدایی دسترسی نداشته و کودکان‌شان از آموزش محروم اند.

این گزارش بر اساس مصاحبه با صد خانواده مهاجر داخلی در کمپ‌های بیجاشده‌گان در شهر‌های کابل، هرات و مزارشریف، تهیه گردیده‌است.

شدت جنگ و درگیری‌ها در چند سال اخیربین نیروهای امنیتی افغان و مخالفین مسلح حکومت، خانواد‌ها را مجبور ساخته تا منازل‌شان را ترک کنند و به مناطق مصون پناه ببرند.

اولوف بلومکویست تحقیق کنندۀ بخش جنوب آسیا سازمان عفو بین‌الملل در سخنرانی خود در مورد تعداد بیجا شده‌گان در سال ۲۰۱۶ میلادی که هنوز به نیمه آن هم نرسیده، گفت:

"تنها در چند ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از صد هزار نفر مجبور به ترک خانه و منازل‌شان شده‌اند. اگر ما آن را به روز تقسیم کنیم، گفته می‌توانیم که هر روز در افغانستان هزار نفر وادار می‌شوند تا منازل‌شان را رها کنند."

گزارش سازمان عفو بین‌المللی همچنان وضعیت بود و باش در کمپ‌های داخل افغانستان را نامناسب خوانده گفته است که با افزایش شمار بیجا شده‌گان، وضعیت در کمپ‌ها نیز به طور روز افزون خراب و خراب تر می‌شود.

بی‌جا شدۀ داخلی: ما را ناامیدی به اینجا کشانید
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:39 0:00

اولوف بلومکویست تحقیق کنندۀ سازمان عفو بین‌الملل در ادامه صحبت خود گفت:

" واقعاً این مردم با یک وضعیت دردناک مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده و بر آنها شرایط تحمیل شده که خیلی درناک است. زیرا در آنجا هیچ کسی نیست تا از آنها حفاظت کند، حقوق بشری آنها را حفظ نماید و یا برای آنها کمک‌های را فراهم سازد که به آن نیاز دارند."

در گزارش سازمان امنیستی انترنشل آمده‌است، علاوتاً، وعده‌های حکومت نیز به مشکلات بیجا شده‌گان افزوده است که گویا دولت مشکلات آنها را رفع می‌کند و با مهاجران و بیجا شده‌گان بر بنیاد یک استراتیژی جدید برخورد صورت خواهد گرفت.

شماری از بیجا شده‌های داخلی در ولایت کندز
شماری از بیجا شده‌های داخلی در ولایت کندز

آقای بلومکویست گفت، وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان برای رفع مشکلات بیجا شده‌ها و مهاجران داخلی، به منابع، ظرفیت‌ها و چنین متخصصانی نیاز دارد که این استراتیژی را عملی کند.

به گفته وی موجودیت اتهام فساد اداری در وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان، جامعه جهانی را در هراس انداخته تا چنین منابع را برای این اداره فراهم کند.

XS
SM
MD
LG