لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

از جمع ۱۸۵ مسافر ربوده شده در کندز ۱۳ تن آنها به قتل رسیدند


مسئولان محلی ولایت کندز می‌گویند که حوالی ساعت ۴ بجه صبح امروز سه شنبه، طالبان مسلح در منطقه‌ای شنه تپه‌ای ولسوالی علی آباد کندز چهار عراد موتر نوع ۳۰۳ مسافربری را که از سوی کابل به طرف شهر کندز در حرکت بودند متوقف نموده و به تعداد ۱۸۵ تن از سرنشینان آن را پایین کرده و با خود بُردند.

محمد معصوم هاشمی آمر امنیت قوماندانی امنیه کندز در صحبت با رادیوآزادی گفت که از میان افراد ربوده شده ۱۳ تن آنان را طالبان مسلح کشته اند و به تعداد ۱۶۰ تن دیگر آنان را از چنگ طالبان مسلح ازاد نموده اند:

"به تعداد ۱۶۰ تن از این مسافرین را ما در نتیجه عملیات نیروهای دولتی از چنگ طالبان مسلح دوباره آزاد نمودیم، اما در حدود ۱۸ الی ۱۵ تن دیگر این مسافرین هنوز هم در اسارت طالبان مسلح قرار دارند و عملیات ما در ساحاتی عمرخیل چهاردره به هدف رهایی این افراد هنوز هم جریان دارد."

هاشمی علاوه کرد، که افراد کشته شده تمامی‌شان افراد ملکی هستند.

از سوی دیگر منابع مردمی از محل این رویداد به رادیو آزادی گفتند که طالبان مسلح در مجموع ۱۸ تنِ از این مسافرین ربوده شده را کشته اند و جسد ۵ تنِ آنان را به دریای ولسوالی چهاردره برتاب کرداند.

با این حال شماری از اعضای شورای ولایتی کندز با ابراز نگرانی، مسئولان محلی این ولایت را در تأمین امنیت کندز ناکام خوانده و از دولت مرکزی می‌خواهند، که به اسرع وقت به وضعِ امنیتی این ولایت رسیدگی نمایند.

غلام ربانی ربانی یکتن از اعضای شورای ولایتی کندز به رادیوآزادی چنین گفت:

"شاهراه‌های کندز – تخار و کندز – بغلان در این اواخر شاهد تهدیدات جدی می‌باشد و خواست ما از حکومت مرکزی این است تا به وضعیت امنیتی این شاهراه‌ها توجه جدی داشته باشند، تا مردم بدون نگرانی در این مسیر رفت و آمد نمایند."

با این همه مسافرین و رانندگان مسیر کندز – کابل از مسئولان محلی کندز و از حکومت مرکزی می‌خواهند که در خصوص تأمین امنیت شاهراه‌های بزرگ این ولایت توجه جدی نمایند تا مردم بدون نگرانی سفر کنند.

یک‌تن از رانندگان شاهراهی کندز – کابل در این مورد چنین گفت:

"این چه رقم دولت است او بیادر امروز در منطقه‌ای ولسوالی علی آباد ۱۸۵ تن از مسافرین را طالبان با خود بُرده‌اند و این مسئولان دولتی به خاطر چه هستند و چه وظیفه دارد که امنیت مردم را تأمین کرده نمی‌توانند و اگر وضعیت به همین گونه ادامه پیدا کند پس از این هیچ کس به کندز نمی آید."

باید یاد آورد شد که در این واخر تهدیدات امنیتی در مسیر شاهراه کندز – بغلان و کندز – تخار به اوج خود رسیده و مردم به فکر آرام در این مسیر رفت و آمده کرده نمی‌توانند.

افزون برآن رانندگان و مسافرین این شاهراه‌ها می‌گویند که طالبان مسلح در فاصله صد متری پوسته‌های امنیتی چیک پاینت افراز می‌نمایند موترها را تلاش می‌کنند و اشخاص مشکوک را از موترها پایین و با خود می‌برند.

طالبان با نشر یک اعلامیه مسئولیت این رویداد را به عهده گرفته و گفته اند ۲۶ تن از نیروهای افغان که لباس ملکی بر تن داشتند آنها را از موتر پائین کرده و با خود برده اند.

در این اعلامیه به نقل از ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته شده است که شش تن از این سربازان که قصد فرار را داشتند، کشته شده و بیست تن دیگر در اسارت این گروه قرار دارند.

گزارش: اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG