لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

تبصرۀ نشریه های غربی روی افزایش بیجا شده‌گان در افغانستان


گزارش سازمان عفو بین الملل در مورد افزایش شمار بیجا شده‌گان داخلی در افغانستان توجه نشریه های غربی را بخود جلب کرده است.

بر اساس این گزارش، تعداد بیجا شده‌گان داخلی افغانستان به یک میلیون و دوصد هزار تن افزایش یافته است.

نیوز ویک

مجلۀ نیوز ویک به نقل از عفو بین الملل نوشته است، که این رقم در سال ۲۰۱۳ پنجصد هزار تن بود.

در گزارش عفو بین الملل آمده است، که افغان‌ها یکی از بزرگترین جمعیت پناهجویان را در جهان تشکیل می‌دهند.

به نوشتۀ مجلۀ نیوز ویک، امنیستی انترنیشنل گفته است، دو میلیون و سه صد هزار افغان کشور شان را ترک کرده اند.

در گزارش عفو بین الملل آمده است که بیجا شده‌گان داخلی افغانستان با کمبود سرپناه مناسب، غذا، آب آشامیدنی، مراقبت های صحی و فرصت های آموزشی مواجه هستند.

نیوز ویک می‌نویسد، یک زن به نام مستان به سازمان عفو بین الملل گفته است: "ترجیح می‌دهم در زندان باشم، حداقل در زندان بخاطر غذا و سرپناه تشویش نخواهم داشت."

واشنگتن پُست

در بخشی از یک مطلب روزنامۀ واشنگتن پُست در بارۀ وضعیت بیجا شده‌گان داخلی افغانستان، به برگزاری یک نشست در بروکسل هم پرداخته شده است.

به نوشتۀ روزنامه، گزارش زیر نام "کودکانم در این زمستان خواهند مُرد" بخشی از تلاش گروه های امداد رسان بین المللی برای به دست آوردن پول بیشتر در جریان جلسۀ سران ناتو است.

روزنامه می‌نویسد، در این جلسه که در ماه آکتوبر در بروکسل برگزار می‌شود، روی تقاضا ها مبنی بر اختصاص دادن سه میلیارد دالر کمک اضافی برای بازسازی افغانستان تا ۲۰۲۰ بحث خواهد شد.

در ادامه آمده است، سازمان عفو بین الملل و دیگر گروه های بین المللی می‌گویند، که حکومت افغانستان آماده نیست افغان هایی را که از خطر ها فرار می‌کنند، یاری برساند.

نیویارک تایمز

و روزنامۀ نیویارک تایمز نوشته است، احمد در آغاز امسال از ترکیه به افغانستان فرستاده شد و این مهاجر افغان در منطقهء پُل سوخته کابل مسکن گزین شد.

روزنامه می‌نویسد، در این منطقه از سال ها به اینسو افراد معتاد به مواد مخدر گردهم می آیند.

به نوشتۀ روزنامه، در این اواخر افراد مثل احمد که برای زنده‌گی بهتر در کشور دیگر پول مصرف کرده اند، اما پول را از دست داده و به زور به افغانستان فرستاده شده اند، حالا به پُل سوخته آمده اند تا دزدی و گدایی کنند.

روزنامه نوشته است، احمد حدود ده سال پیش می‌خواست لندن برود، آنجا کار کند، به خانه اش پول بفرستد و درس بخواند.

به نوشتۀ روزنامه، احمد خیاط بود، یک و نیم هزار دالر مصرف کرد، به یونان رسید، اما پولیس مرزی یونان گرفتارش کرد و او را دوباره به افغانستان فرستاد.

به نوشتۀ روزنامه، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان گفته است، در سال ۲۰۰۱ بیش از سه میلیون و هشتصد هزار افغان مهاجر شده بودند.

روزنامه می‌نویسد، پس از بوجود آمدن امیدواری های در بارۀ حضور ناتو در افغانستان این رقم در دو دهۀ گذشته کاهش یافت.

اما به نوشتۀ نیویارک تایمز، پس از خراب شدن وضعیت امنیتی افغانستان شمار مهاجران افغان افزایش یافت و در سال ۲۰۱۵ به بیش از دو نیم میلیون نفر رسید.

XS
SM
MD
LG