لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

چهل و شش میلیون "برده" در قرن بیست و یکم در جهان


گروۀ حقوق بشر واک فری فوندیشن (Walk Free Foundation) استرالیا در شاخص برده‌گی سال ۲۰۱۶ میلادی که به تاریخ اول جون نشر شد می‎نویسد، حدود ۴۶ میلیون تن در جهان در شرایط برده‎گی زنده‎گی می‎کنند.

بر اساس این سروی که سومین شاخص برده‎گی در سطح جهان محسوب می‎شود، این افراد در کشور های هند، پاکستان، چین، کوریای شمالی و ازبکستان در شرایط نهایت دشوار بسر برده، اختیار و ارادۀ آزاد از آنها سلب شده‌است.

به نوشتۀ آژانس خبری رویترز، بیشترین افرادی که در شرایط برده‌گی قرار دارند در کشور هند بسر می‌برند، اما این پدیده در کوریایی شمالی بیش از هر کشور دیگر جهان مروج‌تر است.

بیشترین افراد برده در کشور هند بسر می‌برند.
بیشترین افراد برده در کشور هند بسر می‌برند.

شاخص برده‌گی سال ۲۰۱۶ میلادی تخمین کرده‎است که تعدادی اطفال که در وضعیت برده‎گی متولد شده‎اند، افرادی که برای استفادۀ جنسی قاچاق می‌شوند، کسانیکه در اثر قرضداری در اسارت و برده‌گی قرار داشته و به کارهای جبری گماشته می‌شوند از ۳۵.۸ میلیون در سال ۲۰۱۴ به ۴۶ میلیون تن افزایش یافته‎است.

اندریو فورست (Andrew Forrest) مسئول و بنیان گذار گروۀ حقوق بشر واک فری فوندیشن استرالیا با در نظرداشت وضعیت جهانی، بی‌جا شدن‌ها و مهاجرت‌ها، از آسیب پذیری بیشتر افراد برای کشانیده شدن به اشکال مختلف برده‌گی، ابراز نگرانی کرده‌است.

اندریو فورست که یک میلیاردر و بشردوست آسترالیایست گفته‌است:

"مالکان مشاغل باید همۀ زنجیره‌های ملکیت خود شان را بررسی کنند که در آن افراد استثمار نشده و بطور برده وار به کار گماشته نشده باشند."

اندریو فورست می‌گوید که در فابریکۀ پروسس مواد غذایی (Fortescue Metals Group) متعلق به خودش وی هزاران کارگری را تشخیص کرده‌است که در حلقۀ برده‌گی گیر مانده بودند و برای فابریکۀ خود او محصولات تولید می‌کردند.

بر اساس شاخص برده‌گی واک فری فوندیشن موارد برده‌گی در ۱۶۷ کشور جهان دیده شده‌است که بیشترین تعداد آن ۱۸.۴ میلیون تن در هند بوده، حدود ۵۸ درصد افرادی که در شرایط برده‎گی زنده‎گی می‎کنند در پنج کشور جهان یعنی هند، پاکستان، چین، کوریای شمالی و ازبکستان بسر می‎برند.

هنرپیشۀ مشهور جهان روسل کرو.
هنرپیشۀ مشهور جهان روسل کرو.

هنرپیشۀ مشهور جهان روسل کرو (Russell Crowe) که در فلم گلادیتور نقش یک برده را که به جنرالی امپراتوری روم رسید بازی کرده‌است، هنگام اعلان شاخص برده‌گی واک فری فوندیشن در دفتر موسسۀ گالوپ در لندن گفت:

"به حیث یک هنرپیشه من احساسات مردم را بازی می‌کنم، اما آن در مقایسه با زنده‌گی انسان‌های که در این گزارش انعکاس یافته، هیچ است."

بر اساس شاخص برده‌گی سال ۲۰۱۶ میلادی یکبار دیگر دو سوم برده‎گی انسان‎ها در قارۀ آسیا صورت می‌گیرد که نیروی کار غیر مسلکی را برای زنجیرۀ تولیدات جهانی محصولات نساجی، لباس، غذا و تکنولوژی فراهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG