لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

هشدار ولسی جرگه به حکومت در مورد ربوده شده‌گان کندز


شورای ملی افغانستان
شورای ملی افغانستان

هیئت اداری و برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان هشدار می‌دهند اگر تا دو روز دیگر افراد ربوده شده در کندز از چنگ طالبان آزاد نشوند، به رسم اعتراض در برابر ارگ خیمه خواهند زد.

هیئت اداری و اعضای این جرگه در جلسه عمومی روز چهار شنبه، گروگان گیری و قتل مسافران در کندز از سوی طالبان مسلح را به شدت نکوهش کرده آنرا خلاف ارزش‌های اسلامی و اساسات جهانی می‌خوانند.

این اقدام طالبان مسلح هیئت اداری و شماری از اعضای ولسی جرگه را متأثر کرده و آنان به حکومت هشدار دادند که اگر تا روز جمعه گروگانان نجات نیابند، دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه از سران حکومت و نهاد های امنیتی خواست که هرچه زودتر گروگانان را از نزد گروه طالبان نجات دهند.

عبدالرؤف انعامی منشی اول این جرگه در نشست عمومی روز چهارشنبه حکومت را به ناکامی در تأمین امنیت مسافران متهم کرده و از حکومت خواست برای رهایی گروگانان هرچه زودتر دست به کار شود.

حکومت گروگانان را تا روز جمعه از چنگ طالبان رها کند.
حکومت گروگانان را تا روز جمعه از چنگ طالبان رها کند.

آقای انعامی می‌گوید:

"خواهش ما از حکومت اینست، اتفاق که روز گذشته در کندز رخ داد به ان توجه جدی کند و باید گروگانان را تا روز جمعه از چنگ طالبان مسلح نجات دهد."

در همین‎حال فوزیه کوفی عضو دیگر ولسی جرگه هشدار می‎دهد اگر تا دو روز دیگر گروگانان نجات نیابند، دست به تظاهرات گسترده در کابل زده و در برابر ارگ خیمه تحصن خواهد زد.

در برابر ارگ خیمه تحصن خواهیم زد.
در برابر ارگ خیمه تحصن خواهیم زد.

وی می‎افزاید:

"مه منحیث یک فرد به حکومت هشدار می‎دهم، اگر حکومت تا دو روز دیگر یعنی جمعه افراد ربوده شده را از نزد طالبان سالم رها نکند ما در برابر ارگ خیمه تحصن خواهیم زد."

مقام‌های امنیتی کندز می‌گویند که صبح سه شنبه، طالبان مسلح در منطقۀ شنه تپۀ ولسوالی علی آباد کندز ۱۸۵ تن از مسافران را در مسیر شاهراه کابل-کندز از موتر های شان پائین کرده و بعد شمار آنان را رها و برخی را به قتل رسانده‌اند.

محفوظ‌ الله اکبری سخنگوی زون ۸۰۸ سپین زر کندز به رادیو آزادی گفت که هنوز هم هشت تن از مسافران در قید طالبان اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور حمله بالای مسافران در کندز را با الفاظ تند تقبیح کرده و آنرا قطاع‌الطریقی گفته‌است.

رئیس جمهور در یک پیام گفته‌است در این زمینه تدابیر سرتاسری گرفته و به عاملان این رویداد سزای سخت داده خواهد شد.

این رویداد قطاع‌الطریقی است.
این رویداد قطاع‌الطریقی است.

آقای غنی گفت:

"حمله خاینانه بالای هموطنان ما قابل تقبیح است، تدابیر سرتاسری اتخاذ شده اراکین امنیتی ما فعالیت‌های همه جانبه را انجام می‌دهند. این قطاع‌الطریقی است کسی که قطاع‌الطریق است در دین، قانون و در عرف ما واجب شدید ترین جزاست و این جزا به آنان داده می‌شود و آنان فرار کرده نمی‌توانند."

طالبان در یک خبرنامۀ مسئولیت ربودن مسافران را به عهده گرفته و گفته اند آنان کارمندان نهاد های امنیتی بوده‌اند.

از سوی هم دوا خان مینه‌پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید اقدامات جدی برای نجات گروگانان جریان دارد.

اقای مینه‌پال به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور به وزارت‌های داخله و ترانسپورت وظیفه سپرده که امنیت همه مسافران را به عهده گیرند.

اما برخی از اعضای ولسی جرگه تأکید می‎کند که حکومت در تأمین امنیت تمامی شاهراه‎ها باید بکوشد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG