لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

آخندزاده: مخالفان مسلح مناطق زیادی را در هلمند تصرف کرده‌اند


مسئولان شورای ولایتی هلمند می گویند که از چهار روز به این سو جنگ شدید در ولسوالی های نادعلی، گرشک، مارجه و حوزه چهارم امنیتی شهر لشکرگاه هلمند جریان دارد.

عبدالمجید آخندزاده معاون این شورا روز پنج‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی با تأکید بر اینکه در این ولسوالی‌ها تنها تأسیسات دولتی تحت حاکمیت دولت قرار دارد گفت، مخالفان مسلح مناطق زیادی را در ولسوالی های نادعلی، گرشک و مارجه در تصرف شان آورده‌اند.

به گفته وی در نتیجه این درگیری‌ها بیش از ۸۰ سرباز امنیتی افغان کشته و زخمی شده‎اند.

آخندزاده: بیش از ۸۰ سرباز امنیتی افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.
آخندزاده: بیش از ۸۰ سرباز امنیتی افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

آقای آخندزاده می‌گوید:

"جنگ در هلمند به شدت جریان دارد، مخالفان مسلح بسیاری از مناطق ولسوالی نادعلی، مارجه و گرشک را تصرف کرده و حتی حوزه چهارم شهر لشکرگاه با تهدید جدی روبروست."

ولایت هلمند از ولایت‌های نا آرام در جنوب افغانستان است که به گفته مقام‌ها شورشیان در بخش‌های این ولایت نفوذ گسترده دارند، این ولایت در روزهای اخیر بار دیگر گواه نبردهای شدید بوده‌است.

چنانچه شورای ولایتی هلمند چند روز پیش هشدار داد که اگر تا ۴۸ ساعت دیگر نیروهای تازه نفس با تجهیزات زمینی و هوایی فرستاده نشوند، شهر لشکرگاه این ولایت به دست طالبان سقوط خواهد کرد.

به دنبال آن وزارت داخله افغانستان برای مهار کردن فعالیت‌های مخالفان مسلح در این ولایت، نیروهای تازه نفس با تجهیزات سنگین را به این ولایت فرستاد.

اما مسئولان شورای ولایتی هلمند می‌گویند که این نیروها بسنده نیستند.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور طالبان مسلح حمله دست جمعی را بالای هلمند انجام دادند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در یک نشست خبری گفت که طالبان مسلح می‌خواستند تا بعضی مناطق در هلمند را تصرف کنند اما آنان شکست خورده و وضعیت امنیتی فعلاً در کنترول نیروهای امنیتی افغان است.

وضعیت امنیتی در کنترول نیروهای افغان است.
وضعیت امنیتی در کنترول نیروهای افغان است.

آقای وزیری می‌گوید:

"در هلمند جنگ سخت روان است، در ولسوالی‌های نهر سراج، گرشک، سنگین، نادعلی، مارجه و بعضی مناطق لشکرگاه طالبان پلان حملات زیادی را کرده بودند اما شکست خوردند و وضعیت در کنترول ماست."

با آنکه وزارت دفاع افغانستان از حمله دست جمعی مخالفان مسلح و فرستادن نیروهای بیشتر به هلمند سخنن می‌زند اما آقای نور کینتوز قوماندان امنیه هلمند به رادیو آزادی گفت که آنچه از وضعیت هلمند در رسانه‌ها انعکاس می‌یابد حقیقت ندارد و وضعیت هلمند اطمینان بخش است.

آقای کینتوز می‌گوید:

"آنچه که در مطبوعات از طرف اشخاص و افراد تبلیغات صورت می‌گیرد حقیقت ندارد، وضعیت در ولایت هلمند نورمال است، بناً کدام تشویش در سطح ولایت هلمند وجود ندارد."

شماری از آگاهان نظامی می‌گویند که ضعف در مدیریت و رهبری نیروهای امنیتی افغان در هلمند و موجودیت نیروهای خیالی در این ولایت سبب شده تا مخالفان مسلح بیشتر تقویه شوند و از خلاهای موجود سوء استفاده کنند.

عتیق‌الله امرخیل یکی از این آگاهان گفت که برای بهتر شدن وضعیت امنیتی در هلمند، نخست باید نقاط سرحدی هلمند با پاکستان کنترول جدی شود و به دنبال آن یک عملیات بزرگ تصفیوی در این ولایت راه اندازی شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG