لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

ته‌ینج: اظهارات اخیر عطا محمد نور غیر مسئولانه صورت گرفته‌است


بشیر احمد تینج سخنگوی عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری
بشیر احمد تینج سخنگوی عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری

دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری کشور اظهارت صورت گرفته عطا محمد نور سرپرست بلخ در پیوند به دست داشتن مقامات بلند رتبه حکومت مرکزی در نا امنی‌های شمال را رد می‌کند و آن را ناشی از نا کار آیی حکومت محلی بلخ می داند.

بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری کشور آن گفته‌های عطا محمد نور را بی‌اساس و غیر مسئولانه خواند که گفته بود معاون اول ریاست جمهوری کشور و مشاور شورای امنیت در تلاش برهم زدن وضعیت در شمال و بخصوص ولایت بلخ هستند.

آقای ته‌ینج می‌گوید، عطا محمد نور به دلیل پرده پوشی از نواقص و خلا های موجود در حکومت محلی بلخ بر معاون اول ریاست جمهوری کشور و مشاور شورای امنیت اتهامات بی اساس وارد کرده‌است.

ته‌ینج: عطا محمد نور برای نواقص موجود در بلخ جنرال دوستم را متهم می‌کند. - تصویر جنرال عبدالرشید دوستم
ته‌ینج: عطا محمد نور برای نواقص موجود در بلخ جنرال دوستم را متهم می‌کند. - تصویر جنرال عبدالرشید دوستم

آقای ته‌ینج در رابطه به رادیو آزادی گفت:

"ما توصیه می‌کنیم که از چنین صحبت‌های غیر مسئولانه بپرهیزند و نواقصات و خلا های که خودشان مرتکب شده به حل آن و قناعت دادن مردم بپردازند و پای دیگران را به این قاضایا کش نکنند."

سه روز پیش شجاع‌الدین شجاع معاون شورای ولایتی بلخ و آصف مهمند یک عضو این شورا، رهبری حکومت محلی بلخ را به انجام تبعیض در برابر حقوق سیاسی سایر اقوام ساکن در این ولایت متهم نمودند.

آنان گفتند که رهبری ولایت بلخ و شخص آقای نور در برخی از ساحات این ولایت سلاح توزیع نموده و عملکرد حکومت محلی به رهبری عطا محمد نور را استبدادی خواندند.

پس از آن عطا محمد نور سرپرست بلخ در واکنش به این ادعا ها به یک نشست مشورتی با بزرگان قومی و اعضای ولسی جرگه کشور حضور یافت و با لحن تند گفت که این وکلای شورای ولایتی به حمایت جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری و حنیف اتمر مشاور شورای امنیت در تلاش ایجاد مزاحمت به فعالیت حکومتی در بلخ هستند.

آقای نور علاوه کرد که جنرال دوستم و حنیف اتمر کوشش دارند تا وضع امنیتی شمال بخصوص بلخ را خراب سازند.

جنرال دوستم و حنیف اتمر کوشش خراب ساختن وضع امنیتی شمال بخصوص بلخ را دارند.
جنرال دوستم و حنیف اتمر کوشش خراب ساختن وضع امنیتی شمال بخصوص بلخ را دارند.

وی افزود:

"این‌ها یکی از شورای امنیت یکی هم مربوط به حزب اسلامی و یکی هم معاون اول ریاست جمهوری کشور دست به هم داده‌اند که وضعیت را خراب کنند شمال و بخصوص بلخ را خراب نمایند، یک چند تا گودی گک کوکی را وظیفه میتن که مثل حشرات و مگس واری مزاحمت خلق کنند، هرچند که پیش من این‌ها هیچ چیزی هم نیستند."

از این پیش افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ نیز حنیف اتمر مشاور شورای امنیت کشور را به ایجاد بی‌ثباتی و خلق ناامنی در بلخ متهم نموده بود.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت کشور با رد این اظهارات صورت گرفته می‌گوید که این ادعا ها غیر مسئولانه بوده و باید در مقابل به آن برخورد قانونی صورت بگیرد.

وی با آنکه حرف‌های رئیس شورای ولایتی بلخ را افطراح آمیز خواند، گفت که نماینده‌گان مردم نباید با ابراز اینگونه اظهارات اذهان عامه را مغشوش سازند.

آقای نور با ابراز اینگونه اظهارات اذهان عامه را مغشوش نسازد.
آقای نور با ابراز اینگونه اظهارات اذهان عامه را مغشوش نسازد.

غورزنگ گفت:

"خواست مردم افغانستان از نماینده‌گان شان چی در شورای ولایت و چی در مجلس این نیست که با وارد کردن اتهامات و پخش کردن افطراح فضای ذهنیت عامه را مغشوش بسازد."

آقای نور جمعه خان همدرد یکی از چهره‌های مطرح حزب اسلامی در شمال کشور را نیز به ایجاد نا امنی در بلخ متهم دانسته است، اما با تلاش زیاد نتوانستیم نظر از جمعه خان همدرد را با خود داشته باشیم.

این در حالیست که در این اواخر تنش‌های سیاسی میان هواداران حزب جمعیت و جنبش اسلامی در برخی از ولایات شمالی کشور بیشتر شده است.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG