لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۶

پناهجویان افغان و پاکستانی در یونان درگیر شدند


پولیس یونان می گوید، یکروز بعد از خشونت ها در کمپ لیسبوس(Lesbos)، در اثر برخورد بین گروه‌های رقیب در کمپ پناهجویان در جزیرۀ ساموس(Samos) این کشور، ده ها تن مجروح و شش تن به مراکز صحی انتقال داده شدند.

به گفته پولیس، در بین افرادی که در این اقدام احتیاطی به شفاخانه انتقال داده شده‌اند، یک افغان و دو پاکستانی شامل اند که دو تن آنها در ناحیۀ سر زخمی شده‌اند.

در جریان خشونت‌های که بعد از آغاز منازعه بین پناهجویان در کمپ ساموس(Samos) صورت گرفت، دو بارک این کمپ نیز حریق شده‌است.

در کمپ پُر ازدحام ساموس(Samos) هزاران پناهجو به شمول زنان و اطفال بسر می‌برند.

دیمتری وروس(Dimitris Vouros) کارمند یک نهاد خیریه که در کمپ ساموس خدمات بشری را برای پناهجویان ارایه می‌کند، گفته است:
"وضعیت در این جا معمولاً خیلی آرام بود، آغاز خشونت ها ما را متعجب ساخت."

یک خبرنگار آژانس خبری فرانس پرس که در صحنۀ خشونت‌ها در کمپ ساموس در یونان حضور داشت می‌گوید، صدها تن از این کمپ زمانی تخلیه شدند که بین گروپ‌های رقیب افغان و پاکستانی برخورد آغاز شد و آنها با سوته و سنگ بالای همدیگر حمله کردند.

بورس چشریکوف (Boris Cheshirkov) سخنگوی ادارۀ امور مهاجرین سازمان ملل متحد در جزیرۀ ساموس گفته است که در جریان این رویداد تعداد از خیمه‌های پناهجویان نیز به آتش کشیده شده‌است.

قبل از آغاز خشونت‌ها در کمپ ساموس، حدود سه هزار پناهجو در کمپ موریا(Moria) بسر می بردند. اکثریت این پناهجویان می‌خواهند از رد مرز شدن به ترکیه بر اساس توافقِ که با اتحادیه اروپا صورت گرفته است، اجتناب کنند.

بر اساس گزارش آژانس خبری فرانس پرس بعد از این خشونت‌ها حدود هزار پناهجو از این کمپ خارج و به مناطق اطراف آن پناه برده شده‌اند.

بعد از آنکه کشور های منطقۀ بالکان به خاطر جلوگیری از موج پناهجویان به اروپای شمالی، سرحدات شان را در ماه فبروری سالجاری میلادی بروی پناهجویان مسدود کردند، حدود ۵۰ هزار پناهجو در یونان گیرمانده‌اند که اکثریت آنها در کمپ‌های خیلی مزدحم و در شرایط خیلی دشوار زندگی می‌کنند. شرایطی که بارها مورد انتقاد گروه‌های حقوق بشر قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG