لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

رهبران افغانستان و هند امروز بند برق سلما را افتتاح می‌کنند


بند برق سلما در ولایت هرات
بند برق سلما در ولایت هرات

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و نریندرا مودی صدراعظم هند امروز (شنبه) بند برق سلما هرات را که بنام بند برق دوستی افغان - هند مسمی شده‌است، افتتاح می‌کنند.

آنند ساهی یک کارشناس امور سیاسی هند می‌گوید، اعمار بند برق سلما و سفر صدراعظم هند برای افتتاح این پروژه به افغانستان، از حمایت دوامدار دهلی جدید اطمینان می‌دهد. او در اشاره به بهبود روابط بین افغانستان و هند گفت:

"فکر می‌کنم که روابط میان افغانستان و هند یک روابط دوامدار است. یک دلیلش هم همبستگی گسترده هند ظرف یک دهۀ گذشته با افغانستان در بخش ملکی می‌باشد. بازدید صدراعظم هند از افغانستان باز هم نمایانگر اطمینان دهلی به مردم افغانستان بوده که دهلی جدید در کنار آنان خواهد ایستاد."

نریندرا مودی پس از اینکه به حیث صدراعظم هند تعین شد، این دومین سفر رسمی‌اش به افغانستان است. او در سفر اول خود در ماه دسمبر سال ۲۰۱۵ میلادی ساختمان پارلمان افغانستان را که به کمک مالی این کشور اعمار گردیده، افتتاح کرد.

اما پاکستان همواره از حضور و نقش هند در افغانستان نگران بوده و به فعالیت‌های هند در افغانستان به دیده شک می‌نگرد.

ساهی این کارشناس هندی در مورد این اقدام که چه پیام را به جانب پاکستان خواهد فرستاد چنین گفت:

" فکر می‌کنم، هند درین مورد هیچ نگران نیست. این تصمیم افغانستان است که بخواهد هند یا امریکا در آن جا باشند. این تصمیم کشور دیگری نیست."

کار ساختمان بند سلمادر سال ۱۳۵۵ هجری شمسی آغاز شد و بالاخره پس از چهار دهه به پایۀ اکمال رسید. این بند در ولسوالی چشت هرات بر بالای دریای هریرود که آب آن به ایران می‌ریزد، اعمار شده‌است.

حکومت ایران همواره به پروژه بازسازی بند سلما مخالفت کرده‌است. حتی مواردی موجود اند که حکومت افغانستان اتهام تخریب این پروژه را بر ایران وارد کرده‌است.

برخی از منابع محلی به رادیو آزادی گفته اند که ایران برای ناکامی این پروژه در ایجاد ناامنی در محل ساختمان، تلاش کرده‌است.

مشاور اداره محیط زیست ایران در صحبت با رادیو آزادی در مورد افتتاح بند برق سلما ابراز نگرانی کرده‌است.

داکتر اسماعیل کوهرم گفت، اینکه حکومت افغانستان تعهدات خود را در قسمت بند‌های کجکی و کمال خان عملی نکرده، بند برق سلما به نگرانی‌های آنها افزوده‌است.

وی گفت:

"ما نیازمندیم که از هریرود استفاده بکنیم. اگر چنانچه دولت افغانستان کماکان بد قولی بکند و حق آبه ایران را از این سد نپردازد، ما شاهد خشک شدن رودخانه و کانال‌های خواهیم بود که از آب این دریا، مشروب می‌شوند."

این مقام ایرانی تأکید کرد که حکومت افغانستان باید به این نکته توجه کند که در ایران هزاران خانواده از آب‌های استفاده می‌کنند که از افغانستان به این کشور می‌ریزد. به گفته وی، این خانواده‌ها در صورت کمبود آب به خطر مواجه می‌شوند.

XS
SM
MD
LG