لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

کشورهای همسایه مانند هند با افغانستان روابط نیک داشته باشند


ولسی جرگه افغانستان از کشورهای همسایه خواست تا همانند هندوستان همسایه گی و روابط نیک با این کشور داشته باشند.

اعضای این جرگه در اجلاس روز شنبه گفتند، چهار دهه جنگ در افغانستان بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این کشور را آسیب رسانده است، اما به گفته آنان کشورهای همسایه می‌توانند بخاطر پایان دادن به این وضعیت با افغانستان همکاری نمایند.

بشیر احمد ته ینج یک عضو ولسی جرگه می‌گوید، متأسفانه افغانستان همسایه های دارد که بجای ایجاد روابط و همکاری با این کشور، افغانستان را با مشکلات مختلف روبرو کرده‌اند.

هند در روزهای سخت و دشوار در کنار مردم افغانستان ایستاده شده است.
هند در روزهای سخت و دشوار در کنار مردم افغانستان ایستاده شده است.

وی افزود:

"هند در روزهای سخت و دشوار در کنار مردم افغانستان ایستاده شده و تمام امکانات را که داشته برای رفاه و آسایش مردم افغانستان به خرچ داده اما کشور پاکستان هر روز برای ما تروریست می‌فرستد."

اعضای ولسی جرگه از پاکستان خواستند تا بخاطر تأمین صلح و ثبات و رشد اقتصادی با افغانستان همکاری نموده و با در نظر داشت تاریخ مشترک و ارزش‌های اسلامی، اصول همسایه گی را مراعات کند.

آنها همچنان تأکید کردند که روابط نیک میان افغانستان و پاکستان به نفع حکومت و مردم هر دو کشور می‌باشد.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی و نریندرا مودی صدراعظم هند روز شنبه بند برق سلما را که بنام بند دوستی افغان-هند مسمی شده است در ولایت هرات افتتاح کردند.

از سوی دیگر عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افتتاح بند برق سلما را برای رشد اقتصاد کشور بخصوص ولایت هرات مهم عنوان کرد.

وی گفت:

"بند سلما یک پروژه برای بهبود حداقل ولایت باستانی هرات است ولسی جرگه در این رابطه اظهارات و موضع گیری خود را داشتند الحمد الله امروز به همکاری کشور دوست ما هندوستان این پروژه به بهره برداری سپرده می‌شود و بدون شک برای مردم ولایت هرات تأثیر مثبت خود را خواهد داشت."

بخاطر افتتاح بند برق سلما رئیس جمهور غنی و نریندرا مودی صدراعظم هند به ولایت هرات سفر کردند.

پس از افتتاح بند برق سلما باشنده‌های ولایت هرات با رقص و پای کوبی از افتتاح این بند استقبال کردند.

آنها از حکومت خواستند تا مانند بند برق سلما در سایر ولایات بندهای تولید برق بسازد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG