لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۶

نامۀ سرگشادۀ ۱۳ جنرال و دیپلومات امریکایی به اوباما


بارک اوباما رئیس جمهور امریکا
بارک اوباما رئیس جمهور امریکا

سیزده تن از جنرالان و دیپلومات های ارشد امریکایی از بارک اوباما رئیس جمهور امریکا خواسته اند که شمار فعلی نیروهای امریکایی در افغانستان را حفظ کند.

به گزارش خبرگزار رویترز، آنان گفته اند که کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان روحیۀ نیروهای افغان را ضعیف و در عوض طالبان را تقویت خواهد کرد.

به اساس گزارش، دیوید پترویس جنرال پیشین اردوی امریکا و رئیس سازمان استخبارات مرکزی یا سی آی،ای چهار قوماندان برجستۀ پیشین امریکایی و پنج سفیر سابق امریکا نیز در میان این سیزده تن شامل اند.

به گزارش رویترز، این چهره های نظامی و سیاسی امریکا در نامۀ سرگشادۀ گفته اند که ۹۸۰۰ سرباز امریکایی که فعلاً در افغانستان هستند می‌توانند بر سرازیری مهاجران، اعتماد طالبان، روحیۀ نیروهای افغان، وضعیت اقتصادی افغانستان و شاید هم حتی به ارزیابی ستراتیژیک شماری در پاکستان تأثیر گذار باشند.

کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان روحیۀ نیروهای افغان را ضعیف خواهد کرد.
کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان روحیۀ نیروهای افغان را ضعیف خواهد کرد.

جاوید کوهستانی کارشناس مسایل نظامی است.

او در گفتگوی تلیفونی با رادیو آزادی دیشب گفت که واقعیت های موجود در افغانستان و منطقه ایجاب می‌کند که این نیروها در افغانستان باقی بمانند.

"از یک طرف این نیروها برای اعتماد سازی و اعتبار دهی برای دولت افغانستان نزد جامعه جهانی مهم است. همچنان حضور این نیروها پیام واضح برای سازمان های مداخله کننده می‌فرستد و می تواند قدرت بازدارنده‌گی را بلند ببرد و آن ها را متوجه بسازد که دیگر افغان ها تنها نیستند. همچنان تروریستان و گروه های تندرو که در منطقه هستند، درک خواهند کرد که جنگ راه حل نیست. و نیروهای امنیتی افغانستان هم می‌دانند که نیروهای بین المللی در کنارشان است و آنان را حمایت می‌کنند."

به اساس فیصلۀ فعلی حکومت ایالات متحده امریکا، شمار ۹۸۰۰ سرباز امریکا در افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی به پنج و نیم هزار کاهش خواهد یافت.

نامۀ سیزده جنرال و دیپلومات پیشین امریکا در حالی فرستاده می‌شود که قرار است جنرال جان نیکولسن قوماندان برحال امریکا در افغانستان بررسی ستراتیژی نظامی امریکا در افغانستان را ارائه کند.

در نامه سرگشاده هُشدار داده شده که گروه های القاعده و داعش اکنون هم در افغانستان فعال اند و در صورت خلای امنیتی فعالیت این گروه ها گسترش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG