لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

فیصل: تأمین امنیت قوه قضاییه از اولویت‌های حکومت است


جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

حکومت افغانستان می‌گوید به نیروهای امنیتی دستور داده شده‌است برای تأمین امنیت نهادها و اراکین عدلی و قضایی تلاش نمایند.

این بیانات به دنبال حملۀ دیروز مخالفین مسلح در ولایت لوگر ایراد شد که در آن مخالفین مسلح بر ریاست سارنوالی استیناف این ولایت هجوم برده هفت تن از کارمندان این سارنوالی را کشتند. کشته شده‌گان شامل رئیس این سارنوالی بود که دقایق قبل از حادثه به حیث رئیس معرفی شده بود.

به دنبال این حادثه، حکومت افغانستان گفته است تطبیق فیصله‌ها و تأمین امنیت قوۀ قضاییه افغانستان از اولویت‌های عمده حکومت وحدت ملی است و تلاش‌های جدی در این زمینه جریان دارد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت:
"رهبری دولت افغانستان به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داده‎است تا آخرین تلاش خود را برای امنیت نهاد‌های عدلی و قضایی و اراکین عدلی و قضایی در نظر گیرند تا آنها در امن باشند. ولی یک مسئله که باید اینجا ذکر کنم این است که تروریستان مردم ما را می‌کشند و ما را تهدید می‌کنند ولی ما هیچگاه از خاطر این تهدیدات کار خود را که برای عدالت داشته ایم متوقف نمی‌سازیم."

در حمله دیروز مخالفین در ولایت لوگر ۲۳ تن که کارمندان سارنوالی استیناف و مردم عام نیز شامل آنهاست جراحت برداشتند.

مسئولین محلی لوگر می‌گویند که حمله کننده‌ها سه تن بودند و از سوی نیروهای امنیتی از پا درآورده شدند. گفته شده‌است این افراد در لباس نظامی داخل ساختمان سارنوالی شده بودند.

مسئولیت حملۀ دیروز در ولایت لوگر را طالبان مسلح به دوش گرفته و گفته اند در این حادثه تعداد زیادی از قاضیان و سارنوالان کشته شده‌اند.

در این حال یونما یا دفتر معاونت سارمان ملل متحد در افغانستان حمله دیروز در ولایت لوگر را محکوم نموده‌است. نیکولاس هایسم نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان با نشر اعلامیۀ از مقامات خواسته است هر آنچه در توان دارند برای حفاظت از مقامات عدلی و غیر نظامیانی به خرچ دهند که برای حل مشکلات عدلی‌شان به مراکز عدلی می‌روند.

نیکولاس هایسم نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان
نیکولاس هایسم نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان

در اعلامیۀ یوناما همچنان آمده است که این اداره از اول جنوری امسال تا به حال ۱۸ قضیۀ حمله بر قضات، سارنوالان و کارمندان عدلی را مشخص نموده که در آن ۲۳ غیر نظامی کشته و ۶۷ فرد ملکی زخمی شده‌اند.

قابل ذکر است که حمله دیروز بر ریاست سارنوالی ولایت لوگر پنج روز بعد از حمله مخالفین مسلح بر محکمه استیناف ولایت غزنی رخ داد که در آن شش تن به شمول دو زن کشته شدند.

حدود دو هفته پیش در کابل نیز طالبان مسلح بر موتر حامل مامورین محکمه ولایت میدان وردک حمله کردند که در آن یازده تن کشته شدند.

XS
SM
MD
LG