لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

احدی: حکومت بحران دولت داری و حکومت داری را بمیان آورده‌است


جبهه ملی نوین افغانستان یا اپوزیسیون حکومت می‎گوید، وضعیت سیاسی و امنیتی دراین کشور در حال خراب شدن است اما حکومت توانایی کنترول و مدیریت آن را ندارد.

انوارالحق احدی رئیس این جبهه روز یکشنبه دریک نشست گفت که حکومت وحدت ملی افغانستان را به سوی تنش سوق داده و اگر به گفته وی دراین زمینه اقدام نشود وضعیت دراین کشور ناگوارتر خواهد شد.

آقای احدی ادامه نا امنی،عدم اصلاح سیستم انتخاباتی،فقردرحالی افزایش،بیکاری و حکومتداری نادرست را از عوامل عمده چالش های امنیتی و اقتصادی موجود در افغانستان میداند و از احزاب سیاسی و نهاد های مدنی خواست که در برابر سکوت ستراتیژیک حکومت خاموش نمانند.

احدی: جبهه ملی نوین ناتوانی حکومت را در موضوع امنیتی جداً نگران کننده می‌داند.
احدی: جبهه ملی نوین ناتوانی حکومت را در موضوع امنیتی جداً نگران کننده می‌داند.

آقای احدی می‌گوید:

"امروز می‌خواهم که به نماینده‌گی از جبهه ملی نوین دعوا کنم که در مورد چند موضوع مهم عدم تصمیم گیری به موقع از سوی حکومت، بحران دولت داری و حکومتداری را به میان آورده و آن را تشدید کرده‌است. جبهه ملی نوین ناتوانی حکومت به اصطلاح وحدت ملی را در موضوع امنیتی قابل نگرانی جدی می‌داند."

این انتقادات درحالی صورت می‌گیرد که صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان و رئیس جمعیت اسلامی چند روز پیش گفت که حکومت وحدت ملی در تطبیق بیشتری تعهدات‌اش ناکام مانده‌است.

شورای حراست و ثبات و سرپرست ولایت بلخ نیز پیش از این به علت آنچه افزایش نا امنی‌ها و عدم اصلاح سیستم انتخاباتی خوانده شده‌است حکومت را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

اما ارگ ریاست جمهوری همچو انتقاد ها را درست نداسته و با تأکید بر اینکه حکومت وحدت ملی وضعیت را در کنترول دارد می‎گوید که اپوزیسیون بجای انتقاد غیر منطفانه باید طرح‎های را برای اصلاح با حکومت در میان گذارد.

شاه حسین مرتضوی یکی از معاونین سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که بهتر است تا اپوزیسیون سیاسی برای بهبود وضعیت برنامه‌های شان را با حکومت در میان بگذارد.

مرتضوی: طرح مشخص از سوی دستان انتقاد کننده به حکومت نرسیده‌است.
مرتضوی: طرح مشخص از سوی دستان انتقاد کننده به حکومت نرسیده‌است.

آقای مرتضوی می‌گوید:

"درست است که مشکلات امنیتی در برخی مناطق وجود دارد اما ما در وضعیت بحرانی قرار نداریم. ما انتظار داریم که اپوزیسیون طرح‌های مشخص خود را در هر بخش که لازم می‌دانند با حکومت شریک سازند، حکومت از آن استفاده می‌کند. اما تا هنوز یک طرح مشخص از سوی این دوستانی که انتقاد می‌کنند به حکومت نرسیده‌است."

از سوی هم داکتر فاروق اعظم رئیس اتحادیه تغییر صلح‌آمیز که در این نشست حضور داشت گفت که حکومت بخاطر دریافت راه حل معقول برای چالش‌های موجود باید راه مشوره با چهره‌های سیاسی، علمای دینی و فعالان مدنی را در پیش گیرد.

آقای اعظم می‌گوید، تا زمانیکه حکومت، احزاب سیاسی، علمای دینی و اشخاص با نفوذ از راه همدیگر پذیری و همکاری مشکلات در افغانستان را حل نکنند فکر نمی‌شود که مردم در این کشور به ثبات و پیشرفت لازم دست یابند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG